fbpx

Online marketing csatornákról bővebben

Szinte minden cikkben szó esik arról, hogy alapvetően a marketing lesz az a terület, amely csatornát biztosít a szolgáltatásod és a potenciális vásárlóid között. Azonban azt is ki szoktam hangsúlyozni, hogy mindez nem úgy történik, hogy rámondjuk, hogy „van marketingünk”, vagy, hogy „elkezdünk marketingezni”, és ezt követően varázsütésre megoldódik / fellendül a forgalom.

Nagyon fontos tényező, hogy a marketinget megfelelő módon építsd fel a vállalkozásodban, azért, hogy stratégiailag passzoljon az üzleti céljaidhoz, lényegében ettől fogod tudni hatékonyan kihasználni összességében a marketinget, továbbá a magad javára fordítani az általa biztosított lehetőségeket.

Mindezt több lépésen keresztül tudod elérni, amelynek első lépcsőfoka, hogy tudatosan végig viszed a vállalkozás előkészítési szakaszát – leginkább azért, hogy stratégiailag a megfelelő alapokra tudd felépíteni a bizniszed.
Ezt követően kiemelt figyelmet kell arra is fordítanod, hogy az online jelenlétedet a megfelelő alapokra építsd fel.
Ezzel a lépéssel elindulsz az online megjelenés irányába, ami azt igényli, hogy az online vonalad tudatosan, egy stratégia mentén kerüljön kialakításra. Ez fogja biztosítani számodra az egységes megjelenést, marketing üzenteket, stb.

Ebben a cikkben arról lesz szó, hogy hogyan tudod az ezt követő lépéseket megvalósítani, tehát az online marketing csatornákat integrálni a vállalkozásodban.

Lássuk a részleteket!

Igaz, már 100X említettem, de sosem elég – az online marketing csatornák megfelelő és hatékony működése érdekében az előkészületek, azoknak a tudatos kiválasztása, az összehangolt működtetése kiemelten fontos lesz számodra. Egyéb esetben nem lesz meg minden egyes lépcsőfok a marketing és ezáltal az üzleti célok elérése érdekében.

Az online jelenlét kiemelt fontossága

Az online jelenlét előnyei talán mindenki számára egyértelműek, túl sok magyarázatot nem is érdemel az a tény, hogy milyen pozitív hatásai vannak egy vállalkozás életében.

Azonban ezen túllendülve számos olyan kérdést vethet fel, hogy azon túl, hogy „oké, csináljuk”, milyen más / plusz feladatokat jelent mindez. Ez alatt többnyire a csatornák kiválasztását, azok működtetését, és a megfelelő marketing célok kialakítását értem.

Talán a legfontosabb szempont ilyenkor az szokott lenni, hogy ne égessünk pénzt a marketinggel, tehát ne költsünk túl sokat a nem potenciális ügyfelek elérésére. Emellett azonban még az is problémát jelenthet, hogy nem a megfelelő kommunikációt folytatjuk, nem a megfelelő célközönséget érjük el az üzeneteinkkel…és ennek egyéb változatai. Éppen ezért összefoglalva azt kell, hogy mondjam, hogy az online jelenlét kialakításán túl annak minősége sokkal fontosabb szerepet játszik az eredményes működéshez.

Online marketing eszközök szerepe

Tulajdonképpen ez jelenti számodra azt a csatornát, amely létrehozza a kapcsolatot közted és a potenciális ügyfeleid között. Nagyon fontos szempont ebben az esetben, és a helyes erőviszonyok felmérése érdekében is, hogy attól, hogy létrejön ez a csatorna, nem feltétlen születik belőle egyből vásárlás. Ezt a témát részletesebben bemutatják az ügyfél elköteleződési szintek, ahol pontosabb képet kaphatsz arról, hogy milyen szerepe van az elköteleződésnek, az idő függvényének és a vásárlói életútnak a vásárlási döntések meghozatalában.

Abban az esetben, ha már pontosabb kép van előtted az elköteleződési szintekről, vegyíteni tudod mindezt az online marketing eszközökkel. Ez a lépés azért lesz fontos, mert ezen a ponton meghatározásra kerül, hogy melyik szintekhez melyik csatornákat rendeled, vagy melyik csatornához melyik „hangvitelű” kommunikációját rendeled. Ez lehetséges, hogy elsőre bonyolultnak tűnik, azonban végtelenül egyszerű – könnyedén szétdobálod a megfelelő szempontok alapján… 😀

Online marketing lehetőségek

Rengeteg lehetőség van arra, hogy milyen módon tudsz online megjelenni a vállalkozásoddal. A teljesség igénye nélkül:

  • Weboldal
  • Social Media – Facebook oldal, Facebook csoport, Instagram, Pinterest, Twitter, LinkedIn, Tik-Tok
  • Videós vonal – Youtube, Vimeo
  • E-mail marketing
  • Keresőkben történő megjelenés (SEO)
  • Keresőkben történő fizetett megjelenés (SEM / PPC)
  • Fizetős hirdetésekkel történő megjelenés (Facebook, Instagram, Youtube)

Ezeknek a részleteibe nem igazán mennék bele, mert mindegyikről lehet találni számos leírást – máshol, mások milliószor megírták – másrészt külön történetet igényelne mindegyik mindenki számára. Tehát maga a működésük, maga a használatuk, maga fontos és kevésbé fontos elemeik személyre szabottan, az üzleti profilodra igazítva tudnak igazán beszédesek lenni. Akkor, ha nem általánosságban beszélünk róla, hanem marketingstratégiára igazítva, konkrétumokkal! Ettől függetlenül azért összefoglalva pár gondolatot azért elmondok róluk.

Weboldallal kapcsolatosan mindig azt szoktam kihangsúlyozni, hogy a bemutató oldalak kora lejárt, nem elég egyszer megcsinálni egy oldalt, majd ott hagyni, hogy menjen…. 😀 Persze, így is lehet, de akkor nem éri el a célját. Összességében akkor az igazi, ha kiemelt figyelmet fordítasz a tartalommarketingre, ha interaktívan prezentálod a terméked vagy szolgáltatásod, továbbá, ha értékesítésre is ki tudod használni (NEM CSAK WEBSHOP-ként!!!).

Ide húznám be a keresőkben történő megjelenést (SEO), ugyanis ez nagyban összefügg a weboldalra épített szöveggel. Természetesen a SEO ennél összetettebb, azonban a sikeres SEO nagyon nagy mértékben összefügg a weboldalra elhelyezett releváns és értékadó tartalomtól. Tehát 2 legyet egy csapásra….

Social Media platformok esetében rengeteg lehetőség áll előtted, itt az üzleti profil, az üzleti modelled és a marketing célok határozzák meg leginkább, hogy melyik verzió lesz számodra a nyerő. Nincs egységes szabály, hogy hol mennyit kell posztolni, és hány csatornád lehet itt párhuzamosan, ezért úgy gondolom, felesleges mások által működtetett módszerekre és darabszámokra alapozni.

A videós témákat is valamilyen szinten ide sorolnám, mert alap esetben, csak annyi különbség lesz itt, hogy más módon (videóban) közvetíted az üzeneted. Ebben a platformban természetesen ebből adódóan sokkal több lehetőség rejlik, az értékesítési rendszeredbe is be tudod építeni oktatóanyag, stb formájában, de ezek már egy következő tervezési szakasz kérdései….

E-mail marketing, amely szintén egy speciális eszköz, olyanokkal kommunikálsz, akik már túl vannak egy bizonyos elköteleződési szinten. Itt hangsúlyoznám, hogy nem szerencsés vásárolt és / vagy lepkehálóval összegyűjtött email címekkel dolgozni…. Ha jól építed fel és jól működteted, akkor véleményem szerint a leghatásosabb csatorna arra, hogy a már elkötelezett leendő és meglévő ügyfeleiddel kommunikálj, és nem utolsó sorban arra, hogy az értékesítési rendszeredbe beépítsd. Ezen túl, ha a mondat első fele teljesül (ha jól építed fel), akkor természetesen a Spam e-mailező téma sem merül fel az olvasóid számára…

Fizetős hirdetések…valakinél a marketing csupán erről szól. 😀 Azonban ez igazán távol áll a valóságtól. Tulajdonképpen erről is elmondható, mint a többiről, hogy csak akkor működik igazán jól, ha össze van hangolva a marketingstratégiával. De én még ezen is túlmennék, akkor lesz igazán hatásos, ha a megfelelő stratégiai és üzleti modell került kialakításra a vállalkozásnál. Tisztában vagyok vele, hogy ilyen szintű mélységekig sok esetben nem jutnak el / nem ásnak le a hirdetők, sőt, sokszor javaslat sem érkezik ilyen jellegű „feladatokról”, ezért ezt a témát ezen a ponton elengedném, mert innentől ez egy más jellegű beszélgetés lenne… 😀

Minden fenti platformon megjelenő téma a tartalommarketing, így külön blokkot érdemel, mert hát mit sem ér az oldal a nem megfelelő üzenetek közlése nélkül, vagy egy nem jól megkreált hirdetésszöveg…..stb stb stb. Minden platformon egybe véve az értékadás legyen a fő szempont, azzal tuti nem lősz mellé. 😀 Amit viszont még itt megemlítenék, az a blog, amelynek a kiáramlás tekintetében igencsak fontos szerepe van egy vállalkozás életében, ugyanis ezzel prezentálod magad leginkább a tartalomgyártás témakörében.

A továbbiakat mindenki belátásra bízom minden fenti ismeretek függvényében! 🙂 Azt, hogy melyik úton kíván elindulni?, hogy mennyire tartja szükségesnek a leírt ismeretek tudatában azt, hogy az előkészületeket összekösse a marketing működtetésével?, vagy azt, hogy rendszerbe helyezze-e el a marketing csatornákat? Azt kell, hogy mondjam, hogy az online marketing kérdés, mint minden más marketing tényező, számos kiegészítő feladattal és szakmai döntések sorával jár. Így hát összességében elmondhatom, hogy egy marketinges (legalábbis én… 😀 ) nem csupán azt a terhet veszi le válladról, hogy „helyetted posztol”… 🙂

Záró gondolatok

Ebben a cikkben nem az eszközöket szerettem volna részletesen kivesézni, ugyanis nem hiszem, hogy ebben rejlik az igazán hatékony marketing. Úgy gondolom, hogy nem attól leszel „marketingben erős”, hogy minél több csatornát választasz, vagy minél több pénzt lapátolsz bele. Sőt, nem az fogja eldönteni, hogy jó vagy-e benne, hogy hányszor posztolsz, milyen szinten vagy jelen a közösségi médiában, vagy akár úgy összességében online. Én egyébként személy szerint a kevesebb néha több elvet vallom – és az is inkább értékadó legyen! Sőt az igazi eredményt nem 1-1 eszköz használata fogja meghozni, hanem a megfelelően kiválasztott, egymásra épülő és rendszerben működtetett eszközök! Az, hogy mindennek meg legyen a feladata és egy célt szolgáljon – ahogy fentebb is írtam, azokat a célokat, amelyeket az üzleti stratégia alapján marketing célként meghatározol!

A közhiedelemmel ellentétben a marketing mögött sokkal több minden van a social media tartalomkezelésen és a hirdetéseken túl. Nagyon fontos, hogy minden platformtól, és összességében a marketingtől a megfelelő eredményeket várjuk (nem egy facebook poszt fog eladni, azonban ennek is kiemelt szerepe van rendszer szinten…). Nem csoda módszer, hanem ugyanolyan stratégiai eleme a vállalkozásodnak, minden más tartóoszlop. Azt pedig, hogy pontosan mit tudsz kihozni a marketingből rajtad is múlik és az üzleti modelleden, ami szerint megy / menne a vállalkozásod.

Remélem tudtam segíteni a fenti gondolatokkal!

Ha hasznosnak találtad a cikket, hagyj itt egy Like-ot és ne felejtsd el az ismerőseiddel is megosztani. :)

A Marketing Bumm Üzleti Blogját olvasod éppen. A blogot azért hoztam létre, hogy olyan hasznos üzleti tartalmakat osszak meg veletek, amelyek vállalkozók és leendő vállalkozók számára is egyaránt érdekesek lehetnek. A cél az, hogy olyan témákról írjak, olyan kérdéseket válaszoljak meg, amelyek napjainkban aktuálisak a leendő-, egyéni-, mikró- és kisvállalkozások számára.

Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál, akkor ne tartsd magadban!

Ha hírlevélben szeretnél értesülni a legfrissebb blogcikkekről, VAGY érdekel az ingyenes konzultáció lehetősége, akkor javaslom ne habozz!

Hoppá!

INGYENES anyagok, amelyek  segítségével garantált lesz a vállalkozásod fejlődése!