fbpx

Miért volt nehéz kialakítani az üzleti modellem?

Ezt a témát semmiképp sem szeretném csak a saját bizniszemre lefordítani. Leginkább azért nem, mert minden üzleti profil más és más, az üzleti modellek pedig ideális esetben teljesen egyediek. Azonban számos olyan eset van, ami hasonlóság, számos olyan közgazdasági törvényszerűség van, amely bármiféle kérdés nélkül mindenki esetben alkalmazható. Plusz, hoztam olyan gondolatokat, amelyek annak idején számomra is tanulságosak volt. Ezeket a szeretném megosztani veletek!

Vágjunk is bele!

Számos értelmezése létezik az üzleti modellnek, igazából nem is tudom van-e erre hivatalos definíció. Így hát ez alatt a fogalom alatt biztos sokan sokfélét értenek, én a saját megközelítésemet használom. 😀

Többször említettem már, szinte minden blog cikkben előfordul, hogy kiemelten fontos a vállalkozás építés kezdeti szakaszában a tervezés. Mielőtt indulsz a vállalkozásoddal, érdemes megfelelő hangsúlyt fektetni a vállalkozás alapjainak a kialakítására.

Kezdeti lépések

Természetesen nálam sem történt másképp, üzleti ötlettel indult el a történet. Ehhez azért hozzátenném, hogy előtte évekig ebben dolgoztam – igaz nem egy az egyben, ezt a tevékenységet egy munkakör sem fedi le – így hát több helyről, több pozícióból adódott össze.

Összességében tehát nem úgy indultam, hogy keresnem kellett magamnak valamit, amivel vállalkozó lehetek, nem kellett megálmodnom a nagy lehetőséget, nem kellett erőltetve ötletelnem, hogy eszembe jusson egy tuti biznisz. Ugyanis az út mindig adott volt, tanulás kellett, tapasztalat szerzés, és megfelelő időzítés.

Hogyan tovább az üzleti ötlet után?!

Számtalanszor említettem már, hogy egy üzleti ötlet édes kevés, itt említeném újra, hogy az előkészítési szakasz rendkívül fontos egy vállalkozás hosszútávú sikeres működtetéséhez. Mindezt tovább gondolva két fontos dolgot említenék, az egyik az üzleti terv, a másik a szakma. Az üzleti terv azért jó kiinduló pont, mert egyrészt üzletileg kiemelten fontos dokumentum lesz számodra, másrészt pedig azért, mert rávilágít arra (mármint maga az elkészítésének a ténye), hogy a későbbiekben vállalkozóként számos menedzsment feladat is várni fog rád. Ezzel a lendülettel át is kanyarodnék a szakmára, ugyanis ebben a helyzetben érdemes már előre felkészülni arra, hogy vállalkozóként nem csupán szakmai tevékenységet kell végezned. Ahogy említettem, számos menedzsment és stratégiai feladat vár rád, amely eddig nem volt munkád része, amíg (csak) a szakmában voltál.

Mire is akarok kilyukadni?! Addig amíg alkalmazottként becsomagolva kaptad a feladatokat, itt jóval messzebbről kell indítani a témát. Tulajdonképpen onnan indulunk, hogy hogyan prezentálod magad, hogyan kommunikálod a terméked, szolgáltatásod, hogyan szerzel ügyfelet, hogyan adsz el neki, hogy szolgáltatod le mindezt, hogy tartod meg ésatöbbi (nagyvonalakban). Emellett pedig minden más olyan tevékenységre gondolni kell még, amelyekre a (korábbi) munkahelyeden külön-külön pozíciók voltak – könyvelő, bérszámfejtő, pénzügyes, marketinges, informatikai vonal, jogi terület, sales, stratégiai kérdésekben az igazgatóság és még sorolhatnám. Természetesen ezek iparágtól függő pozíciók, de összességében minden olyan tevékenységre érdemes figyelni, amely az operatív és stratégiai működéshez szükséges.

Mindez az én esetemben sem volt másként, eljött az a pont az előkészítési szakaszban, amikor a szakmai építkezésen túl a menedzsment és stratégiai kérdések is előkerültek. Ebből a szempontból azonban helyzeti előnyben voltam, vagyok, ugyanis a tevékenységeim egy része lefedi azokat a területeket, amelyek a szakmai működésen túl menedzsment és stratégia ügyileg elvárásnak tekinthetők. Magyarul, amit szolgáltatok, azt magamnál el tudom végezni bármi nemű kiszervezés nélkül.

Ezt a kérdéskört érdemes alaposan átgondolni és körül járni – kapacitás terén tervezni, ugyanis egyéni vállalkozóként, egyszemélyes kft-ként, kisvállalkozásként sem tud mindent belsőleg megoldani az ember – illetve nem is szabad. A növekedés során egy ponton túl egyébként is érdemes a kiszervezés lehetőségein gondolkozni, azonban ez más, nem szorosan ide kapcsolódó, illetve jóval nagyobb lélegzetvételű téma. Összefoglalva tehát a kapacitásaim terén adott volt a feladat, ki kellett találni az ideális felállást, azt az arányt, amely a belső megoszlás kapcsán a leghatékonyabb szakma-stratégia-menedzsment-marketing-pénzügy tekintetében. (mert hát ugyebár jusson idő arra is, hogy leszolgáltassuk a dolgokat…)

Kiszervezés kapcsán: nem lehetsz minden szakmának a tudója, attól, hogy nem értesz hozzá, még meg kell csinálni alapon ez elengedhetetlen lépés. Mik azok a tevékenységek, feladatok, részfeladatok, amelyek kiszervezhetők? Ezek állandóan, vagy időszakosan szervezhetők ki? Mik azok, amelyek mindenképp kiszervezést igényelnek?! Mik azok, amelyeket pl azért szervezel ki, hogy a szolgáltatási palettád bővítsd, színesítsd? Mik azok, amelyeket növekedési céllal szervezel ki?  stb stb Stratégiailag ezeket a kérdéseket érdemes átgondolni a megfelelő kiszervezési terv kialakításához.

Hogyan áll össze a szolgáltatás portfólió?

Számos fontos lépés van az előkészületek és a működés során is, nehéz meghatározni, hogy melyik a legfontosabb, talán nincs legfontosabb, mert mind fontos. 😀 Éppen ezért nem emelnék ki egyet sem, azonban a szolgáltatás portfólió fontosságát mindenképp a kulcsfontosságú kategóriába tenném.

Az a tapasztalatom, hogy sok esetben azért nem eredményes az értékesítés, mert a szolgáltatás nem megfelelően kerül prezentálásra. Nem találja meg a célpiacot, vagy megtalálja, de nem megy át az üzenet. Ez sok dologra visszavezethető, de egy tipikus ilyen, amikor a szolgáltatásodat tevékenységként kínálod – pl. coach vagyok, személyi edző vagyok…stb stb. Nyilván itt önmagában nem a szakmával van a probléma, hanem a „tálalással”, leginkább azért, mert kevés. Nyilván ennek a kialakítása nem egyszerű feladat, nem is biztos, hogy elsőre jól kerül meghatározásra. Illetve ide beszúrnám még, hogy ez nem csupán kezdő vállalkozó probléma, simán jelentkezik működő vállalkozásoknál is.

Kezdeti lépésként elegendő annyi, hogy találd meg a szolgáltatásoddal a célpiac problémáját. Ezt követően pedig a szolgáltatásodat alakítsd át ajánlattá, kínálj megoldásokat. Nem biztos, hogy mindenkinek / a célpiacodnak teljesen egyértelmű az, hogy téged kell keresnie, így hát nincs mese, el kell mondani nekik. Ami pedig a tevékenység cimkét illeti, az önmagában nem állja meg a helyét, formába kell önteni, mondhatjuk úgy is, hogy be kell csomagolni. Így születik meg egy olyan ajánlat, ami fogyasztható, ami meg lett töltve tartalommal, látszik, hogy mit ad, hogy honnan hová juttatja el a vevőt.

Ennek a kialakítása nem volt számomra sem egyszerű feladat, kézzel foghatóvá kellett tenni azt, ami egy fogalmi téma (pl. értékesítési rendszert építek neked), sőt, egy szóval nem jellemezhető tevékenység. Az is fontos lesz, hogy egy pont után az ötletelés nem segít, hanem hátráltat, így hát arra is kell figyelni, hogy meddig ötletel és bővítget az ember. Egyszer muszáj leállni, meghúzni a vonalat, elkezdeni a megvalósítást, kivitelezést, és elindulni egy egyes verzióval.

A fentieken túl tovább tudsz lépni, a sikeres értékesítésben természetesen nagy szerepet vállal az is, hogy miként prezentálod a szolgáltatásod, mit kommunikálsz róla, hogyan tudod átadni mindazt, amit nyújtani tudsz. Ez lényeges lesz még a kommunikációban: weboldalon, blogban, posztban, hírlevélben, szóban, akárhol, vagy később az értékesítésben is.

Mindezekkel együtt alakul ki az értékesítési folyamatod, amely magába foglalja a szolgáltatás felépítését, online jelenlétet, ügyfél életutat, ajánlatok kialakítását, eladást, leszolgáltatást, visszamérést, stb, tehát a komplett rendszeredet.

Záró gondolatok

Igyekeztem a fentiekben összefoglalni egy üzleti modellt, amely a kezdeti lépésektől végig visz egy értékesítési folyamat felépítéséig. Gyakorlati szemléltetés céljából mellé tettem a saját példámat, azonban ez minden vállalkozás működése során egyedi és változó.

A gondolatsor záró akkordjaként számomra a kihívás egyik részét az jelentette, hogy a portfóliómba hogyan tudom beépíteni azt, hogy a szolgáltatásaim nem csupán kivitelezést tartalmaznak (tipik megvalósítási feladatokkal), hanem stratégiai tanácsadással, folyamatépítéssel egybekötött kivitelezést. Ez így leírva nyilván nem tűnik bonyolultnak, azonban formába öntése és leszolgáltatása terén számos kérdést hordozott magában. „Hogyan gyűjtöm be azokat az információkat és stratégiai döntéseket, amelyek a kivitelezés megkezdéshez szükségesek?!

Az üzleti modellem kialakításának tekintetben a kihívás második részét az ajánlat prezentálása jelentette. Tehát, hogy „hogyan tudom úgy kommunikálni a szolgáltatásaimat, hogy minden vállalkozás esetében más és más megoldásra van szükség?!” (mert hát tulajdonképpen minden esetet egyedileg kell kezelni, ahhoz, hogy valódi üzleti megoldást tudjak nyújtani). Egy általános leírás nem fogja teljes körűen megmutatni, hogy mik is a csomag részei, azonban részleteiben az összes szcenáriót lehetetlenség megjeleníteni.

😀 Good luck, gondoltam magamban és megoldottam! 😀

Ha hasznosnak találtad a cikket, hagyj itt egy Like-ot és ne felejtsd el az ismerőseiddel is megosztani. :)

A Marketing Bumm Üzleti Blogját olvasod éppen. A blogot azért hoztam létre, hogy olyan hasznos üzleti tartalmakat osszak meg veletek, amelyek vállalkozók és leendő vállalkozók számára is egyaránt érdekesek lehetnek. A cél az, hogy olyan témákról írjak, olyan kérdéseket válaszoljak meg, amelyek napjainkban aktuálisak a leendő-, egyéni-, mikró- és kisvállalkozások számára.

Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál, akkor ne tartsd magadban!

Ha hírlevélben szeretnél értesülni a legfrissebb blogcikkekről, VAGY érdekel az ingyenes konzultáció lehetősége, akkor javaslom ne habozz!

Hoppá!

INGYENES anyagok, amelyek  segítségével garantált lesz a vállalkozásod fejlődése!