fbpx

Miért nem létezhet a vállalkozásod misszió nélkül?!

Egy olyan nem hétköznapi témát hoztam most Neked, amellyel valószínű nem sokan kötik össze a profitszerzést. Tulajdonképpen, ha összekötném, akkor azzal lábon lőném magam, pont azért, mert szembe mennék a misszió fogalmával… 😀

Ezt semmiképp nem tenném, mert a misszió jól megvan úgy, ahogy van – misszióként. Én csupán szeretném egy másik aspektusból bemutatni számodra, egy olyanból, ahol jól megfér egymás mellett a vállalkozás küldetéstudatának kialakítása és a profitszerzés, emellett pedig az sem baj, ha egymás malmára hajtják a vizet!

Vágjunk is bele!

 
Egy vállalkozás elindítása nem könnyű feladat. Függetlenül attól, hogy az alapítás melyik szakaszában jársz – megálmodtad a NAGY ötletedet, vagy az üzleti ötletedet próbálod tökéletesíteni, vagy már az üzleti modelled összeállításán dolgozol, vagy épp már csak a papírmunka van hátra, stb – mindig számos kérdés és megoldatlan feladat vár rád. Az előző, sokkal fontosabbnak tűnő feladatok függvényében biztosra mondom, hogy ebben az időszakban nem a missziód megalkotásán fog járni az eszed.

Ebben a blog posztban arról szeretnék írni, hogy minden nehézség, időhiány és agyalás ellenére miért érdemes mégis bepréselni a missziód körvonalazását az indulás előtti időszakra!?

Mielőtt nekiugrunk a misszió témájának, el kell, hogy mondjam, IGEN, ez a kép akkor teljes, ha arról is beszélünk, hogy „minden nehézség, időhiány és agyalás” mellett mégis, hogyan jut idő misszión fáradozni…? Nem lenne túl fair, ha rádobnék még egy „elengedhetetlen plusz feladatot” a meglévőkre, úgy, hogy azoknak a könnyítése nincs megoldva! A vállalkozás előkészítési szakasznak a megtervezése és túlélése külön posztot érdemel, pont azért, mert egy nagyobb lélegzetvételű témáról van szó! Ezért ebben a posztban a tervezési szakasz miértjeit nem fogom vizsgálni, ha mégis szóba kerülne, akkor csakis a misszió szemszögéből lesz róla szó.

Hogyan illeszd be a missziód körvonalazását a tervezési szakaszodba?

Ha a tervezési szakaszt egy egységként kezeled, akkor ez lesz az az időszak, amely megelőzi a vállalkozásod indítását. Ez a szakasz több részegységre bontható, amelynek egyik eleme az üzleti ötleted kitalálása és kidolgozása. Ennek a folyamata ideálisan az, hogy az érzelmi alapon történő döntések mellett, meg kell hozni a racionális döntéseket is. Mindez azt jelenti, hogy azon túl, hogy van egy jónak tűnő vállalkozás ötleted, természetesen üzleti oldalról is meg kell vizsgálnod, hogy megvalósítható-e, van-e rá kereslet, profitképes-e, stb.

Abban, hogy definiálni tudd a missziódat, az üzleti ötletedhez történő érzelmi kötődés fog hozzásegíteni. Az érzelmi kötődés lesz az a kapcsolódási pont, amely mind az üzleti ötletnél, mind pedig a missziónál jelen van. Ezt a kapcsolatot a terméked, szolgáltatásod iránti elköteleződés fogja megtestesíteni, éppen ezért érdemes a tervezési szakasz üzleti ötletelés fázisára „időzíteni” a missziód minden részletének a kidolgozását.

A missziód és a vállalkozásod valódi célja nem erőltetve fog kialakulni. Erre nincsen előre megkomponált ütemezési terv és nincsenek alapelvek sem, amelyek körvonalazzák a haladási irányt – mint például egy üzleti tervnél. Mivel érzelmi alapon alakul ki, ezért nem lehet menetrendszerűen meghatározni és időpontokhoz kötni. Ha pontos időponthoz nem is, időszakhoz azonban mégis kötném, éppen ezért az időzítés tekintetében mindenképp a tervezési szakaszra tenném – ahogy fentebb is említettem. A misszió tervezési szakaszban történő kialakítása az üzleti ötlettel és üzleti modellel karöltve olyan pozitív hozadékkal bír, amely nagyon nagy segítséget jelent a vállalkozásod indítását megelőzően – igazi bomba!

Végső soron miért is kell misszió?

Ahogy mondtam, erőltetett módon nem tudsz missziót kialakítani magadnak. Annál könnyebben alkotod meg, minél jobban kötődsz a termékedhez, vagy a szolgáltatásodhoz. A missziót nem lehet definiálni, nincs fogalma. Az az igazság, hogy akkor, ha tényleg elkötelezett vagy amellett, amit értékesítesz, akkor a személyes missziód kitalálása már gyerekjáték lesz. Tulajdonképpen csak arra a kérdésre adod meg a választ, hogy miért ezt a terméket, vagy szolgáltatást nyújtod?! Ez természetesen teljesen szubjektív lesz, de gyakorlatilag ezzel körvonalazod a vállalkozásod üzenetét, azt, hogy miért emellé tetted le a voksodat, miért tartasz ki az üzleti ötleted mellet, és miért gondolod úgy, hogy ennek a szolgáltatása elengedhetetlen és hiánypótló!

Azzal, hogy érzelmileg kötődsz a terméked vagy a szolgáltatásod iránt elindul egy dominó effektus. Olyat kínálsz a célcsoportodnak, amihez Te magad is ragaszkodsz, Te is leteszed a voksod amellett módszer mellett! Ezáltal már nem szimplán értékesíteni fogsz, hanem ajánlani! Ajánlani azért, mert a célcsoportod valamilyen problémájára tudod a megoldást, tehát végezetül segítesz! Összességében ezáltal jóval hitelesebbé válsz, mind szakmailag, mind emberileg. Ne menjünk el amellett sem, hogy ezáltal a kapitalista tukmálós sales effektus sem fog előjönni – ami manapság már önmagában szimpátiát vált ki, tehát még egy plusz pont! 😀 Ezek mind azt fogják eredményezni, hogy a leendő és a meglévő ügyfeleid elégedettebbek és elkötelezettebbek lesznek.

Természetesen még ezt is lehet fokozni, ha misszióként meg tudod határozni a  vállalkozásod üzenetét és célját, akkor mondhatni nyert ügyed van. Ezzel a lépéssel gyakorlatilag pozícionáltad is magadat a többi hasonló termékkel vagy szolgáltatással szemben – ez pedig versenyhelyzetben elengedhetetlen.

Mitől is lesz a missziód igazi misszió?!

Mint mondtam, a missziónak nincs köbe vésett végleges változata. Ennek pont nem egy leírt dokumentumnak kell lennie, mint egy üzleti terv, vagy marketingstratégia. Ez mindvégig a vállalkozásod érzelmi vonala lesz, amely segít abban, hogy olykor ne a racionális és pénzügyi érvek alapján dönts. Úgy is mondhatnám, hogy az üzleti modelled fogja képviselni a racionális vonalat, a missziód pedig az érzelmi vonalat. Mondanom sem kell, hogy a kettő együtt az igazi jolly joker és teljesen jól meg fér egymás mellett.

Az igazán jó misszió már a vállalkozás tervezésének fázisban kialakul és nagyban hozzájárul a terméked vagy szolgáltatásod körvonalazásához. Ahogy az eddigiekben láthattad, attól, hogy érzelmi alapú megközelítésből vizsgálja a vállalkozásodat, mégis szerepet játszhat a profitszerzésben, az ütőképes termék vagy szolgáltatás kialakításában, továbbá abban, hogy a missziód segítségével pozícionáld a vállalkozásodat.
Ez a megközelítés nem a hagyományos módja a missziód körvonalazásának, mert tulajdonképpen nem profitközpontúnak kellene lenni ebben az esetben! Mint ahogy a főcímben is említettem, ez egy másfajta megközelítés, ahol véleményem szerint bőven elfér egymás mellett az, hogy küldetéstudatot alakítunk ki, amelyek mellett a profitszerzést is szem előtt tartjuk, mindezt úgy, hogy közben az ügyfél, az ügyféligények és a folyamatos értékadás van a középpontban!

A misszió egy alapelv, amely állandóságot biztosít, azonban nem gondolom, hogy valaha „elkészült” állapotba kell kerüljön. Igazából dinamikusan alakul az üzleti céljaid formálódása függvényében, folyamatos fejlődésre sarkall! Állandó iránymutatást biztosít a vállalkozásod minden tagjának. Nem fog jelentkezni a mindennapokban, de attól a misszió fogja biztosítani a belső és a külső környezet közötti kapcsolatot. Nem kell tudatosnak és erőltetettnek lennie, azonban láthattad, hogy ha az időzítésére és a tervezésére minimális hangsúlyt fektetsz, olyan missziót tudsz felépíteni, amellyel Te magad, a munkatársaid és az ügyfeleid is komfortosak tudtok lenni! Elsősorban pont ezt az egyensúlyt kell megteremteni, mert az az igazság, hogy a nap végén így is úgy is az lesz a cél, hogy értéket adjunk és érték szolgáltassunk!

Záró gondolatok

A küldetés lesz az, ami a személyes faktorod, amivel igazán azonosítod magad és a vállalkozásodat. Igen, rengeteg új és modern módszer (és ígéret) létezik, amellyel hatékonyabb, eredményesebb, profitképesebb lehetsz. Annyi megoldás van a piacon MINDENRE, hogy az ember tényleg csak kapkodja a fejét, plusz bőség zavara effektus is van, nem kicsit. Szerintem nem kell mindent a modern technikákkal megoldani. Manapság már az is egy ütőkártya, ha visszatérsz a hagyományos dolgokhoz, amik már beváltak….. 😀

Pont ez ihlette a misszió témáját, úgy vettem észre, hogy mostanság feledésbe merült, hogy a vállalkozásoknak legyen küldetése. Valahogy inkább mindig az az üzenet, hogy „mindegy, csak kezd el, aztán majd lesz valami”, meg, hogy „ne töltsük, most ezzel az időt, majd visszatérünk rá – ha kell…”. Bármennyire megváltozott és felgyorsult minden, vannak azok a törvényszerűségek, amelyek nem változtak. Az alapok kidolgozásának fontossága törvényszerű, változatlan és elengedhetetlen! Ezért szerettem volna kicsit körül járni, hogy ma mégis hogyan lehet ezzel a misszió témával azonosulni?! Remélem sikerült!

Ha hasznosnak találtad a cikket, hagyj itt egy Like-ot és ne felejtsd el az ismerőseiddel is megosztani. :)

A Marketing Bumm Üzleti Blogját olvasod éppen. A blogot azért hoztam létre, hogy olyan hasznos üzleti tartalmakat osszak meg veletek, amelyek vállalkozók és leendő vállalkozók számára is egyaránt érdekesek lehetnek. A cél az, hogy olyan témákról írjak, olyan kérdéseket válaszoljak meg, amelyek napjainkban aktuálisak a leendő-, egyéni-, mikró- és kisvállalkozások számára.

Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál, akkor ne tartsd magadban!

Ha hírlevélben szeretnél értesülni a legfrissebb blogcikkekről, VAGY érdekel az ingyenes konzultáció lehetősége, akkor javaslom ne habozz!

Hoppá!

INGYENES anyagok, amelyek  segítségével garantált lesz a vállalkozásod fejlődése!