fbpx

Miért jelent valódi segítséget a kiszervezés egy vállalkozás számára?

A vállalkozásod növekedése bizony azzal jár, hogy nem mindig lesz elég a kapacitásod. Előfordulhat, hogy rengeteg munkaórát beleteszel a héten, egyszerűen nincs életed, mégsem úgy alakulnak a vállalkozás pénzügyi dolgai, mint szeretnéd.  Ne várd meg, míg elérkezel ehhez a ponthoz, hanem gondolkozz előre. Gondold át, hogy milyen feladatokat tudnál delegálni és mi az, ami hatékonyabban működne, ha szakemberre bíznád.

Mi is tulajdonképpen a kiszervezés?

Természetesen ennek a kérdésnek csak abban az esetben lesz jelentősége, amennyiben valóban növekedni szeretnél…?! Ez a felvetés sok esetben nem is lesz kérdés, azonban vannak olyan vállalkozások, akik szándékosan egy személyes, stagnáló berendezkedésre állnak rá. Valamilyen szinten kényelmes helyzetről beszélhetünk, azonban ez alapvetően ugyanúgy egy munkahelyet fog jelenteni számodra.

Az, hogy kisebb vállalkozó vagy, nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy egyes tevékenységeidet kiszervezd. Bizonyos feladatok delegálásával rengeteg időt takaríthatsz meg és azzal foglalkozhatsz, amihez igazán értesz, amit igazán szeretsz. Ha van elég időd és energiád a munkádra összpontosítani, akkor természetesen több bevételt is realizálhatsz. Nem mellesleg az is fontos szempont és a kiszervezés mérlegelésekor azt is számításba kell venned, hogy nem mindenhez érthetsz. Ergo vannak olyan esetek, amikor egyébként sincs más lehetőséged, csak kiszervezni. Ez azért szerencsés helyzet, mert az eredményeid is jobbá válhatnak annál, mintha az adott területet nem profi szakember részére szerveznéd ki.

A kiszervezés mellett szól az is, hogy a bedolgozó vállalkozások nagy tapasztalattal rendelkeznek azon a területen, amit kiszerveznél. A tapasztalat mellett jellemző a folyamatos fejlődés, amit persze a saját költségvetésükből valósítanak meg, így nem kell tanfolyamokat fizetned azért, hogy a vállalkozásod naprakész legyen a kiszervezett területeken is. Természetesen ebben az esetben is érdemes az egészséges egyensúlyt megtalálni, mert nem mindegy, hogy egy fél órás dolognak kell-e utána nézni, vagy egy egész folyamatot kell-e végig vinni, amely komolyabb előkészületet és megvalósítást is igényel.

Mikor érkezik el az idő arra, hogy kiszervezd a plusz teendőidet?

Talán mielőtt a konkrét kiszervezéshez érsz, érdemes elgondolkozni rajta, hogy miért is, pontosan miket is, és milyen várható eredményekkel szeretnél delegálni. Ez a kérdés azért lesz fontos számodra, mert így tudod meghatározni, hogy mely feladatokat érdemes egyáltalán kiszervezni, milyen keretek között mozogsz stb. Ennek a meghatározásához érdemes az üzleti tervedhez visszanyúlni, annak is a pénzügyi terv, illetve stratégia részéhez. Ebben a helyzetben szembe kell állítanod azt a tényt, hogy az adott feladat fog-e elegendő eredményt hozni számodra, azzal szemben, mintha Te csinálnád. Természetesen itt az időfaktor mellett az eredmény faktor és a szaktudás faktor is szerepet játszik. Ezeket részletesebben nem említeném, ugyanis ezt mindenki egyénileg kell, hogy mérlegelje a saját üzleti profiljára levetítve.

A kezdő vállalkozók gyakran nem rendelkeznek megfelelő tőkével ahhoz, hogy rögtön delegálják azokat a feladatokat, amihez nem értenek vagy nem szeretnek. Ekkor rengeteg időt, tanulást és tudást kell befektetniük a megtérülés reményével és sok esetben olyan feladatokkal kell foglalkozniuk, amelyek első körben nem kifejezetten az „eredeti” szakmájuk részét képzik.

A fenti kulcskérdések meghatározását követően eljuthatsz arra a szintre, hogy egy bizonyos összegű bevétel mellett érdemes megpróbálkozni a feladatok kiszervezésével. Mint említettem, ez több szempontból is hasznos lehet, főleg, ha nem a Te terepedről van szó. Köztudott, hogy tapasztaltabb szakemberek kezében hatékonyabb eredmények születhetnek, mintha te csinálnál mindent, ráadásul sokkal gyorsabban, mint ahogy te meg tudnád oldani. Természetesen ez ráfordításokkal jár, azonban, ha az elején jól kalkuláltál, akkor a befektetett összeg többszörösen meg fog térülni. A vállalkozásod akkor indulhat növekedésnek, ha delegálsz és azzal foglalkozol, amihez értesz.

A kezdeti időkben bizonyára nem lesz elegendő bevételed ahhoz, hogy folyamatosan kiszervezz több feladatot. Azonban ebben az esetben is ki tudsz választani egy területet, amit kiszervezhetsz és gyakorlod, felméred, hogy milyen eredményeket hozott a delegálás. Nem kell kapkodnod, hiszen a vállalkozásépítés egy folyamat. A növekedéssel pedig képes leszel egyre több feladatot kiszervezni.

Természetesen olyan eset is előfordulhat, hogy régóta működő vállalkozóként a folyamatos működésed során sem termelsz elég bevételt ahhoz, hogy akármit is kiszervezz. Ez a kérdés azonban más dimenziókba visz minket, teljesen más kérdéseket kell megválaszolni ennél a felállásnál. Ennél az esetnél elsősorban nem is a kiszervezési kérdéseket kell taglalnunk, hanem az üzleti modell és likviditás egyes kérdéseit kell megválaszolnunk.

Milyen területeket érdemes kiszervezni?

A kiszervezést megelőző stratégiai tervezés már körvonalazni fogja számodra, hogy mely feladatokat érdemes kiszervezned. Ahogy említettem ezeknek a sora nagyban függ a költségkerettől, az időfaktortól és attól, hogy mit szolgáltatsz, mihez kell extra szakértelem stb. Vannak tipikus könnyen kiszervezhető területek: adminisztráció, marketing, tartalomgyártás, könyvelés – ezekben az esetekben viszonylag könnyen definiálható, hogy pontosan milyen feladatok ellátására is van szükség. Ha ezt a gondolatmenetet folytatod, akkor számtalan területet érinthet a kiszervezés, amelyek számodra hasznosak lehetnek.

A leggyakrabban kiszervezett terület a marketing, ennek is számtalan ágazata létezik. Ilyen például marketingstratégia kialakítása, értékesítési rendszer kiépítése, marketingautomatizálás, hirdetéskezelés. Kiszervezheted a kreatív feladatokat is, mint a szövegírást, social posztok elkészítését, grafikai tervezést, videóanyag készítést. Mindemellett a technikai elemek kiszervezésére is lehetőséged van: weboldalkészítés, webshopépítés, webshop beállítása, alkalmazásfejlesztés, mérnöki feladatok – és persze sok egyéb más.

Ha adminisztrációban gondolkozol, akkor a virtuális asszisztensek megkönnyíthetik a napi feladatok elvégzését, de akár alkalmanként is megbízhatod őket. Sokan nemcsak asszisztensi feladatokat látnak el, hanem bizonyos területeken szakértők is. És persze ne feledkezzünk meg a könyvelésről és az adó vagy jogi ügyekről sem.

A fentieken túl a kiszervezés másik területe az, amikor azért szervezel ki feladatokat, hogy a szolgáltatási palettádat bővítsd. Ezek már a nehezebben kiszervezhető területek, ugyanis a feladtok körvonalazása delegáláskor magas szintű szakértelmet igényel. Ha itt lehet ilyen megfogalmazást alkalmazni, akkor ez inkább haladónak ajánlott. Ebben az esetben ugyanis nem a belső feladataidat adod ki másnak, hanem az általad elvállalt megbízásokat részben, vagy egészben. Természetesen ez külön tervezést igényel, és ennél az esetnél az üzleti modelledet is tudatosan eszerint kell kialakítanod a kínált szolgáltatások terén.

Záró gondolatok

A kiszervezés lehetősége számos ajtót nyit meg számodra, egyik része szükségszerű, más része opcionális. Mindét esetben tudatos tervezés kell, hogy megelőzze, hogy milyen formában vágsz bele. Természetesen fontos a megfelelő szakemberek megbízása, de elsősorban a stratégiádba szükséges beilleszteni. Amennyiben jobban jársz, több pénzt keresel, időt nyersz, más munkát végzel azon idő alatt – és egyéb opciók, akkor általánosságban elmondhatjuk, hogy érdemes belevágnod.

Nagyon fontos szempont, hogy a kiszervezés lényege nem abban rejlik, hogy Te magad nem csinálsz semmit, ugyanis ideális esetben a vállalkozásodon belüli teendők megmaradnak. Ezért érdemes nem ebből, hanem növekedési szempontból megközelíteni a témát. Szót ejtettünk már róla, de fontos tudni, hogy a növekedés nem egyenlő azzal, hogy Te magad több munkát végzel, sőt, ha csak ettől növekedsz, az is kérdéseket vet fel a vállalkozás stabilitását illetően.

A delegálás a vállalkozásod számára számos lehetőséget hordoz magában, a legfontosabb talán, hogy a növekedésnek, a business-ed felskálázásának a kulcsa. Természetesen minden vállalkozás esetében egyedileg kell mérlegelni, hogy mely részterületek esetében szükségszerű ez a lépés, és melyek azok, ahol az értékesítésben és a profitszerzésben lényeges előrelépést tudsz tenni egy-egy terület innoválásával, vagy delegálással.

Remélem segítettek ezek a gondolatok!

 

Ha hasznosnak találtad a cikket, hagyj itt egy Like-ot és ne felejtsd el az ismerőseiddel is megosztani. :)

A Marketing Bumm Üzleti Blogját olvasod éppen. A blogot azért hoztam létre, hogy olyan hasznos üzleti tartalmakat osszak meg veletek, amelyek vállalkozók és leendő vállalkozók számára is egyaránt érdekesek lehetnek. A cél az, hogy olyan témákról írjak, olyan kérdéseket válaszoljak meg, amelyek napjainkban aktuálisak a leendő-, egyéni-, mikró- és kisvállalkozások számára.

Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál, akkor ne tartsd magadban!

Ha hírlevélben szeretnél értesülni a legfrissebb blogcikkekről, VAGY érdekel az ingyenes konzultáció lehetősége, akkor javaslom ne habozz!

Hoppá!

INGYENES anyagok, amelyek  segítségével garantált lesz a vállalkozásod fejlődése!