fbpx

Meddig növekedhet egy egyéni vállalkozó?

Sok vállalkozás esetén általános probléma a növekedés hiánya. Ez több okból nem valósulhat meg, az egyik ilyen az a fajta berendezkedés, amely egyszemélyessé teszi a vállalkozásodat. Ez a felállás természetes vállalkozási formától független, ugyanis lehet az egyéni vállalkozókon túl a kft is egyszemélyes. A másik ilyen problémát az okozza, hogy egy bizonyos kapacitás fölött már nem képes kiszolgálni ügyfeleit a vállalkozó – ezáltal a növekedés abszolút nem lehetséges. Ha te is ebben a cipőben jársz, ki kell találnod, hogy hogyan tudnád felskálázni a vállalkozásod. Mit is jelent a felskálázás? A cikkből megtudod!

Mivel is állunk szemben?

Az egy egyszemélyes vállalkozások életét az nehezíti, hogy minden vállalkozást érintő feladat egy ember, azaz a tulajdonos nyakába szakad. Maga az alkotás, a munkád elvégzése alap feladatot jelent, mivel erre vállalkozol, de ezen felül minden más tevékenység is rád marad – marketing, értékesítés, ügyfélszerzés, kapacitások felmérése, adminisztráció, pénzügyi feladatok stb, lényegében a menedzsment. Természetesen minden vállalkozás esetében érdemes felmérni azt, hogy ezen menedzsment tevékenységek a kapacitásod hány %-át teszik ki?! Iparág függő és sok esetben az üzleti modelledtől, berendezkedésedtől is függ, de ideális esetben mindez 30-40%-on kellene, hogy mozogjon.

Ebből jól látható, hogy az időd kicsit több mint fele marad arra, hogy elvégezd a feladataidat. Ez eredményezni fog egy kapacitás maximumot, tehát egy bizonyos munkamennyiség után nem tudsz több ügyfelet vagy feladatot vállalni. Ha ezt a kapacitást növelnéd, akkor lehet egy olyan opció, hogy kitolod az időintervallumot, de ezt csak bizonyos pontig érdemes eljátszani. Pont azért, mert egy bizonyos pont után nincs több időd, nincs több energiád, és ha alvás helyett is dolgozol, annak hosszabb távon kiégés és egyéb egészségtelen mellékhatásai lehetnek.
Másik lehetőség az az, amely természetesen hosszú távon jóval szerencsésebb, hogy megvizsgálod a munkavégzési hatékonyságod. Bizonyára számos olyan tevékenységet, üres időt, felesleges feladatokat, időhúzó tevékenységeket találsz, amelyekből le lehet faragni. Ez végső soron nagyban segíteni fogja azt, hogy a számok javuljanak – természetesen a rendelkezésre álló idő növekedése miatt.

Van még egy olyan opció, hogy megvizsgálod a folyamataidat, mindig mindent lehet optimalizálni, a fenti módszer szerint bizonyára a menedzsmentben is akadnak olyan tevékenységek, amelyek sokkal több időt igényelnek az vártnál – ezeknek az átdolgozása, vagy összességben a folyamataid felülvizsgálta vállalkozás szinten jelenthet időnyerést számodra, amely természetesen közvetett módon ismét javítani tudja a számaidat.

Lássunk egy példát?!

Képzeld el, hogy weboldalkészítő vagy, aki havonta átlagosan 5 db weblapot vállal el. Azért ilyen “keveset”, mert ezek a honlapok minőségiek: rendben van SEO, marketing, és természetesen jogi és technikai szempontból is. Tegyük fel, hogy egy honlapot 150 000 forintért építesz fel, ami egy hónapban 750 000 forintot jelent. Ha megvan az 5 ügyfél, akkor már nincs kapacitásod több megrendelőt fogadni és így a vállalkozásod sem képes nagyobbra növekedni. Tehát ezzel az 5 honlappal eléred a kapacitásod plafonját. Akármennyire is szeretnél nagyságrendekkel többet keresni, nem fog sikerülni, hiszen nem tudsz több ügyfelet fogadni.

Persze erre is van megoldás – mint mindenre!

Mit tehetsz a vállalkozásod növekedésének érdekében?

Szerencsére elég sok lehetőséged van egyszemélyes kivitelező vállalkozóként is. Elsősorban a skálázásra, skálázhatóságra érdemes összpontosítanod. Figyeld meg és mérd a folyamataidat, majd, lehetőség szervezz ki feladatokat. A kiszervezés előnyeiről, módszereiről, lehetőségeiről az előző blog cikkben beszéltünk részletesen – így ezt most nem tenném meg. A lényeg tehát, hogy mérd fel a lehetőségeidet (anyagilag és üzletileg), keress megbízható vállalkozókat és adj át nekik bizonyos folyamatokat, feladatokat. Ez nagyban könnyíti a munkádat és több szabad kapacitást is eredményez.

Lássuk mi is az a skálázhatóság? Leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy ebben az esetben a termékedet, vagy szolgáltatásodat sokszorosítod olyan módon, hogy számodra nem kell többször leoktatni, előadni, megoldani az adott tevékenységet.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Van egy oktató anyagod, amit nem egy embernek adsz le, hanem például workshop formájában 5 embernek szolgáltatod le. Természetesen ez a termék átalakításával is járhat, illetve egyéb működési költség növekedéssel, pl terembérlés, stb – de erre ugyebár a tervezés során egyébként is ki fogsz térni?!

Másik megoldás az az, hogy az ismétlődő, és sablon elemeket automatizálhatod. Amikor például készen vagy egy honlappal, és minden megrendelődnek ugyanazokat az alapokat adod át szóról szóra, akkor ezen a ponton érdemes készítened egy videós oktatóanyagot! Ezzel rengeteg időt megspórolhatsz és az ügyfeleid is hálásak lesznek azért, hogy akár többször is visszanézhetik a videót.

Ha további skálázhatóságra vágysz, akkor készíts olyan videós oktatóanyagokat, amelyek a weblapokhoz, marketinghez kapcsolódnak. Ezek lehetnek dizájnkialakítások egyszerűen, ügyfélbarát tippek stb. Ezek az oktatóanyagok már nemcsak a meglévő ügyfeleidnek lesznek hasznosak, hanem más érdeklődők is megvásárolhatják őket. Mivel neked csak egyszer kell megcsinálnod az anyagot, utána pedig csak a hirdetés a feladatod, így sokkal több bevételre tehetsz szert passzívan is. Egy oktatóanyag értéke 3000 forinttól egészen a huszonezres, vagy százezres kategóriáig terjedhet attól függően, hogy mennyi értéket, hasznos tudást teszel bele.

Záró gondolatok

Ebben a cikkben láthattad, hogy a növekedésnek fizikális és elméleti korlátai lehetnek – tulajdonképpen ezért is született meg. Ezek a korlátok sokszor relatívak, folyamatfejlesztéssel, átalakítással, modern üzleti modellel, automatizálással könnyedén megugorhatók.

Összességében tehát azt kell látni, hogy a korábbi modell, miszerint egy egyéni, egyszemélyes vállalkozónak „meg kell szakadni”, magának kell csinálni mindent, sőt legyen a vállalkozása az új munkahelye, az már nem él. Új és modern lehetőségek állnak rendelkezésre megfelelő üzleti modell és marketing stratégia alkalmazásával.

Ha hasznosnak találtad a cikket, hagyj itt egy Like-ot és ne felejtsd el az ismerőseiddel is megosztani. :)

A Marketing Bumm Üzleti Blogját olvasod éppen. A blogot azért hoztam létre, hogy olyan hasznos üzleti tartalmakat osszak meg veletek, amelyek vállalkozók és leendő vállalkozók számára is egyaránt érdekesek lehetnek. A cél az, hogy olyan témákról írjak, olyan kérdéseket válaszoljak meg, amelyek napjainkban aktuálisak a leendő-, egyéni-, mikró- és kisvállalkozások számára.

Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál, akkor ne tartsd magadban!

Ha hírlevélben szeretnél értesülni a legfrissebb blogcikkekről, VAGY érdekel az ingyenes konzultáció lehetősége, akkor javaslom ne habozz!

Hoppá!

INGYENES anyagok, amelyek  segítségével garantált lesz a vállalkozásod fejlődése!