fbpx

Ideje a marketingről beszélni!

Szólhatna arról is ez a blog cikk, hogy minden fontos dolgot tételesen leírok arról, hogy mi is a marketing, azonban ez nem garancia arra, hogy mindenki megtalálja benne a helyét, illetve azt, hogy milyen szerepet játszik / játszana az ő vállalkozásában.

Úgy gondolom, hogy a marketing egy olyan speciális terület, amelyet nem lehet sablonokra ráhúzni, és egységes eredményeket várni tőle minden egyes üzleti profil tekintetében!

Szeretném az elméleti fontosságán túl többek között azt is bemutatni, hogy milyen szerepe lehet, és kell, hogy legyen egy vállalkozás életében, illetve, hogy miért érdemes hangsúlyt fektetni rá.

Lássuk a részleteket!

Induljunk ki onnan, hogy alapvetően a marketing lesz az a terület, amely csatornát biztosít közted és a potenciális vásárlóid között. Azonban muszáj ehhez két kiegészítést is tennem (ami visszahoz mindenkit a reális elvárások talajára). Egyrészt, hogy a marketing nem egy kapcsoló, amely beindítja az ügyfelek és a profit beáramlását, másrészt pedig az, hogy nem mindenre ez fog számodra választ adni. Mit értek a kettes alatt? Számos olyan stratégiai kérdés van, amelyet még jóval a marketing tevékenység „beindítása” előtt ki kell dolgozni és megfelelő alapokra helyezni. Többek közt ennek a megfelelő kidolgozását szolgálja a vállalkozás előkészítési szakasza, továbbá a megfelelő stratégia építés.

Egyébként ezen a kettőn kívül sokkal többet lehetne még ide sorolni, azonban úgy gondolom ez a két tény (ami másik oldalról pedig hiedelem) fedi le leginkább az első körben tisztázandó kérdések körét!

Hogy tudod beilleszteni a marketinget a vállalkozásodba?

Először is úgy, hogy a fentiekben említett stratégiai kérdések megválaszolásra kerülnek. Ezek lesznek azok az alapok, amelyekre hatékony marketinget fogsz tudni kiépíteni. Ismételten a vállalkozás előkészítési szakaszára utálnék vissza, mint sok más blog cikkemben eddig, mert tulajdonképpen ebben az időszakban fogod kidolgozni azokat az alapelemeket, amelyek végig kísérik a működésedet.

A megfelelően kidolgozott üzleti terv, és a megfelelően kialakított üzleti modell fog számodra segítséget jelenteni abban, hogy a marketinget be tudd illeszteni a költségvetésedbe, célcsoportot tudj kialakítani, szegmentáld a közönséged, pozícionáld a terméked / szolgáltatásod, majd hogy el tudd helyezni a piacon, illetve, hogy kidolgozd az ehhez kapcsolódó a kommunikációt és üzeneteket (és számos egyéb témakör).

Az a tapasztalatom, hogy ezeknek az alappilléreknek a megléte egyéb más területek kapcsán is elengedhetetlen, de marketinget építeni enélkül mondhatni lehetetlen. Ezek fognak számodra olyan információkat és megvalósítási lépéseket nyújtani, amelyek pontosan körvonalazzák a marketing irányokat – akár online jelenlétről, akár tartalomgyártásról, akár hirdetés témáról, akár a termék, vagy a szolgáltatás promotálásáról legyen szó.

Ezen a ponton azonban fontosnak tartom megemlíteni azt is, hogy az előre eltervezett és felépített alaplépések folyamatos optimalizálást igényelnek, tehát nem egyszer kidolgozós feladatról van szó. Leginkább azért van így, mert, amikor már a működési szakaszban vagy, akkor jönnek az adatok, akkor látod igazán a vásárlói viselkedéseket, az ügyfél véleményeket és reakciókat, sőt nem utolsó sorban a piac viselkedését. Miért is fontos ez számodra? Mert ezek az információk kellenek ahhoz, hogy a következtetések segítségével egyes alappilléreket újra gondolj és optimalizálj, amelyek a következő marketing lépéseidet fogják jelenteni.

Tulajdonképpen ezzel fogsz maradéktalanul megfelelni a marketing „fogalmának”, tehát azon túl, hogy eljuttatod a terméked vagy szolgáltatásod a potenciális ügyfeleidnek, gyakorlatilag ezzel fog teljesülni a következő lépés, a piac elemzése, a fogyasztói igények megismerése és formálása, a termék, szolgáltatás üzenetek kidolgozása, prezentálása, összességében tehát az értékesítés és a piac befolyásolása. Talán emiatt a pont miatt tűnhet úgy, hogy a „marketing majd mindent megold”, azonban a fentiekből jól látható, hogy csak a megfelelő előkészületek után jön be a képbe, ezt követően pedig egy reflektálás, piac formálás történik meglévő információk alapján.
Ez hatalmas különbség, éppen ezért eszerint érdemes kezelni a marketing irányába támasztott elvárásokat is!

Hogyan indulj el a marketing megvalósítás irányába?

Az előző előkészítési témát követően átevezünk a megvalósítás felé, amelynek első lépése az lesz, hogy a marketing csatornákat szükséges konkretizálni. Igazából ez online és offline vonal tekintetében is igaz. Itt az lesz a feladatod, hogy kijelöld azokat a csatornákat, amelyek a kapcsolatot fogják kialakítani közted és az ügyfeleid között. Mint, ahogy az eddigiek, ez a téma sem lesz olyan egyszerű, hogy csak összeírsz egy 5 soros listát…. Ennek a kialakítására a legmegfelelőbb dokumentum a Marketingstratégia lesz.

Marketingstratégia segítségével egy komplex képet kapsz arról, hogy milyen helyet fog elfoglalni a marketing a működésedben, milyen célokat fog teljesíteni, milyen elvárásokat társítasz mellé, melyek azok a csatornák, amelyek legpraktikusabban használhatók számodra, és még sok egyéb. Végül egy stratégiai képet látsz magad előtt, amely a marketing „felhasználási” irányait mutatja meg, de ezen felül a kommunikációra és az vásárlók felé továbbított üzenetekre is hasznos, ha kitér. Ez természetesen akkor használható fel hatékonyan, ha egyedileg készül el az üzleti profilod tekintetében, személyes javaslatom az, hogy az értékesítési folyamatok ismerete is legyen behúzva mellé, hogy igazán komplex legyen!

Az előző két lépés, az előkészítés és a megvalósítás közé én beszúrnék egy 1,5-es pontot, ez pedig az online jelenlét megfelelő kialakítása. Úgy gondolom, hogy ez a lépés fontos szerepet játszik, mert átvezetőként szolgál az elméleti kialakítás és megvalósítás között. Az online jelenléted miértjeinek megválaszolása számos olyan kérdésre ad választ, amelyekkel elkerülöd a későbbi zsákutcákat. Ezen túl pedig a megvalósítási szakaszban könnyebbséget fog jelenteni, akár a csatornáidnak a kiválasztásánál, akár a kommunikációs üzeneteid kidolgozásánál jársz majd.

Összességében tehát a sikeres online jelenlét kialakításához számos lépésnek teljesülnie kell, ez azért is hasznos, mert a későbbiekben marketing szempontból is fontos szerepe lesz ennek számodra. Azt pedig, hogy ezen túl üzleti szempontból miért érdemes online jelenlét kialakítására kiemelt hangsúlyt fektetni, azt egy összetett cikkben már részleteztem.

Mik a hatásos módszerek?

Bizonyára téged is érdekel az az irány, amelyen egyből el lehet indulni, amely egyből eredményt mutat, amely kevés befektetett pénzzel és energiával bír, ennek ellenére hasznot hoz. Ám erre azt kell, hogy mondjam, nem lehet általánosságban kezelni. Léteznek sablon megoldások, egy pontig természetesen hatásosak lehetnek, azonban a dobozolt termékek nem megfelelőek egyedi folyamatok optimalizálására, tehát a növekedés sem garantálható velük.

Tehát erre is, mint sok minden másra, ismét azt tudom mondani, hogy valódi és kalkulálható eredményeket egyedi megoldásokkal tudsz elérni, amelyek természetesen a későbbiekben már sablonizálhatók, azonban első körben egyedi kialakítást igényelnek. 🙂

Azért, hogy valamerre mégis elmozduljunk, egy javaslatom mégis lenne, amely igaz, helyettesíteni nem tudja az egyedi megoldást, azonban legalább irányt mutat, amely a kivitelezés kapujáig eljuttat … 😀 Én ezt a módszert akkor javasolnám, ha eleve olyan céllal szeretnéd kialakítani a jelenléted, az értékesítési folyamataid, vagy az ügyfélszerzésed, hogy az elégséges / jó / elmegy / majd lesz valami kategóriánál jobb eredményeket érj el.

Tulajdonképpen arról lenne szó, hogy meghatározod, és jól körvonalazod a marketing céljaidat, ehhez igazítod a megfelelő marketing csatornákat és annak üzeneteit, ennek az lesz az eredménye, hogy minden kommunikáció és kiáramlás ezt az egy nagy célt fogja szolgálni, tehát egy egységgé válik a marketing rendszered. Egyrészt azért előnyös, mert rendszerben hatékonyabban működik minden, másrészt pedig azért, mert az egyes csatornák és tartalmak és kampányok és hirdetések nem a levegőben fognak lógni, hanem mindegyiknek meg lesz a maga feladata.

Záró gondolatok

A fenti gondolatokon túl természetesen számos más megközelítésből is lehetett volna vizsgálni a témát, sőt, ebben a témakörben egy blog cikk terjedelme soha nem lesz teljes körű információ átadás. Éppen ezért szerettem volna gyakorlatiasabb szemszögből megvizsgálni a kérdést, hogy akár az indulásnál, akár a marketing tervek újragondolásánál támpontot tudjon nyújtani.

Úgy gondolom, hogy egységes és tisztán látható útmutatással a tervezési szakaszát végig lehet vinni, főleg úgy, hogy az üzleti irányok, célok, működés speciálisan a vállalkozók, cégvezetők által ismert. De mivel, ahogy említettem, egyedi elbírálást, tervezést, megoldásokat igényel a megvalósítás, így oda már nem szerencsés egy kaptafára készült megoldásokat átvenni (se nem a versenytársét… 😀 )

Remélem sikerült hasznos gondolatok átadni!

Ha hasznosnak találtad a cikket, hagyj itt egy Like-ot és ne felejtsd el az ismerőseiddel is megosztani. :)

A Marketing Bumm Üzleti Blogját olvasod éppen. A blogot azért hoztam létre, hogy olyan hasznos üzleti tartalmakat osszak meg veletek, amelyek vállalkozók és leendő vállalkozók számára is egyaránt érdekesek lehetnek. A cél az, hogy olyan témákról írjak, olyan kérdéseket válaszoljak meg, amelyek napjainkban aktuálisak a leendő-, egyéni-, mikró- és kisvállalkozások számára.

Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál, akkor ne tartsd magadban!

Ha hírlevélben szeretnél értesülni a legfrissebb blogcikkekről, VAGY érdekel az ingyenes konzultáció lehetősége, akkor javaslom ne habozz!

Hoppá!

INGYENES anyagok, amelyek  segítségével garantált lesz a vállalkozásod fejlődése!