fbpx

Hogyan tudod hatékonyan kihasználni a marketinget a vállalkozásodban?

Kezdő, vagy működő vállalkozóként feltételezem, hogy mindenki meghallgatta ismerős és kevésbé ismerős emberektől, hogy marketingezned kell, különben nem maradsz talpon, muszáj hirdetned, másképp már nem megy, a nyilvánosság felé kell terelned a vállalkozásodat, egyébként nem lesznek ügyfeleid, stb stb stb.

Az az igazság, hogy ezek a tippek sokszor elbizonytalanítják az embert. A sok vélemény és tanács újabb és újabb feladatokat szül, amely egy ponton túl káoszhoz vezet. Ilyenkor szokott előfordulni, hogy a vállalkozók vagy hagyják ezeket a túl nagy erőfeszítést igénylő terveket, vagy valamilyen formában beleássák magukat. Természetesen az utánajárás sikeressége nagyban függ attól, hogy mennyi erőforrást tudunk belefektetni, vagy mennyi ismeretünk van a témában.

Szeretnék pár buktatókat megmutatni számodra, azért, hogy könnyebben elboldogulj az útkeresés során, és a millió választható verzió és opció ne tanácstalanságba vagy kudarcba fulladjon….

Lássuk a részleteket!

Ahogy fentebb említettem, sok esetben kapunk kért, vagy kéretlen tanácsokat a vállalkozásunk működése során bizonyos témákkal kapcsolatban. Ezeket a tanácsokat sajnos a legtöbb esetben tényleg tippnek tudjuk csak nevezni, mert azok a módszerek, amelyek valakinél működtek, nem biztos, hogy nálunk is ugyanabban a formában működtethetők. Hasonló kategóriába sorolnám a véleményeket is, amelyek pedig érdemes helyén kezelni, mert egyéb esetben teljesen más irányba visznek minket, elbizonytalanítanak, vagy akár el is térítenek…

Legyen elképzelésed arról, hogy milyen szerepet fog betölteni a marketing a működésedben

Azért szerettem volna ezzel kezdeni, mert sok esetben a marketingről alkotott kép odáig terjed, hogy a valaki által bevált módszerek kerülnek másolásra. Az alaphelyzettel természetesen nincsen probléma, érdemes nézelődni a piacon, hogy milyen módszerek futnak jelenleg, azonban, ami ennél fontosabb az az, hogy ennek passzolnia is kell a saját működésedhez.

Első körben fontos azt látni, hogy a marketing is egy részegysége a működésednek, tehát minden más stratégiai elemhez passzolnia kell. Azt, hogy ez valóban teljesüljön is, úgy tudod a legegyszerűbben megvalósítani, ha a vállalkozásod tervezési szakaszában már számolsz ezzel a fatorral, és megfelelő lego-ként illeszted be a rendszeredbe.

Több téma kapcsán említettem már, hogy a marketing az összekötő kapcsot fogja jelenteni a szolgáltatásod és az ügyfeleid között. Egyelőre ne a megvalósítási feladatokra tekints, hanem az azt megelőző építkezési időszakra, amely számos olyan megválaszolandó kérdést rejt magában, amelyek a későbbiekben nagy segítséget fognak jelenteni számodra a terméked vagy szolgáltatásod piacon történő elhelyezése tekintetében. Így hát röviden azt kell, hogy mondjam, amikor marketingről beszélünk, kevés csupán a csatornák kivitelezési feladataira fókuszálni!

Ezen túl még egy hasznos információ, amelyről már egy korábbi cikkben is szót ejtettem, mégpedig az, hogy miként tudod azt megvalósítani, hogy a marketing illeszkedjen a vállalkozásod működésébe. Ha ezt a kapcsolatot sikerül megfelelően kidolgoznod, akkor lesz egy stratégiai kép előtted, amely segítségével a marketing lépések mindig illeszkedni fognak a további elemek működéséhez (pl. pénzügyi, értékesítési, folyamat szintű…stb).

Összefoglalva tehát ezeknek az ismereteknek az összessége fogja azt nyújtani számodra, hogy minden kellő információ meg lesz számodra, hogy a marketing céljaidat meghatározd. Tulajdonképpen ez fog segíteni abban, hogy a megfelelő eszközöket ki tudd választani, továbbá az adott eszközök a megfelelő funkciókkal bírjanak, tehát a céljaid elérését szolgálják.

Ne dőlj be az éppen aktuális „divat marketingnek”

Ahogy fentebb említettem, hasznos lesz számodra, ha figyeled a piac működését, a versenytársak módszereit, vagy akár az ajánlásokat. Sőt, érdemes is az általuk használt, ajánlott tippeket elraktározni.

Azonban nagyon fontos, hogy szelektálj ezek között. Abban az esetben, ha egy új módszerrel találkozol, vagy új ötlet (akár nem is marketing témájú) eszedbe jut, mindig első körben abban érdemes gondolkozni, hogy az beleillik-e az általad felépített marketingstratégiába (üzleti stratégiába). Ha már a működésed állandó, ráálltál egy stratégiára, akkor egy épp aktuális trendre nem érdemes csak azért átnyargalni, mert 3-an azt mondták, hogy ez a legcsúcsabb technika… J (és egyéb habos ígéretek….)

Ettől függetlenül amúgy minden marketing módszerről egyébként is elmondható, hogy hosszú távon fejti ki a hatását, nem 1 nap alatt kell várni tőle a csodát, és folyamatos működtetés mellett tudja szállítani a várt eredményeket. Tehát csak azért nem szükséges csapongani, mert még nem történt meg az áttörés, lehetséges, hogy a felfele ívelő státuszban jársz éppen… J

Tudatosan használd a marketing eszközöket

Az eddigiekben felsorolt lépések lényegében egymásra épülnek, ez a 3. pontunknál sincsen másképp. Az, hogy milyen marketing eszközt fogsz használni több tényezőtől függhet, azonban az első kérdés mindenképp kelleni fog hozzá, mégpedig, hogy mik a céljaid és milyen mozgástered van a marketinggel. Tehát itt máris egy stratégiai kérdés előtt állunk, amely a marketing állandóságát fogja körvonalazni számodra.

Bizonyára mindenki ismeri a mondást, a cél szentesíti az eszközt – igaz, ez sok esetben vitatható, de ez igazából más irányba terelné ezt a beszélgetést, azonban a marketing terén, ennek kapcsán nincs kérdés… Ha megvannak a megfelelő eszközeid és azokat megfelelően használod, akkor az hozni fogja a várt célokat marketing tekintetében.

A tudatosságot még arra is értjük, hogy meg kell ismerned mélységében is az eszközeidet. Tehát pontosan tudni azt, hogy melyiktől mit vársz? Mi lesz az az indikátor, amely a sikeres működést jelezni fogja számodra? Egyáltalán mi az a szám, amit Te már sikeresnek tekintenél? Természetesen ezeknek a megítélése nem egyszeri és kőbe vésett, sőt, igyekezni kell a folyamatosan beáramló információkat beépíteni a tapasztalatokba. Ami ezen a ponton fontos lesz, hogy adj magadnak visszacsatolást az eredményeket illetően.

Legyen következetes a kommunikációd

Az online térben és egyébként is a gazdaságban eléggé felgyorsult minden. Akár az üzleti döntések, akár egy piacbővítés, akár egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése, vagy akár maga az értékesítés….stb. Természetesen mindezt le kell követni, hogy egyáltalán bárki lépést tudjon tartani a menettel. Viszont ide kapcsolódóan egy dolog állandó! Ahogy a fenti pontokban meghatároztuk a marketing üzleti stratégiába történő beillesztését, a marketing célját, a kommunikáció egyediségét, vagy akár a marketing eszközöket, tehát ezeknek a birtokában már megalapozottan térhetünk át a kommunikációnk kidolgozására.

A kommunikáció a stratégiai kérdések üzeneteit tartalmazza, illetve az egyes csatornák különböző hangvitelét. Ez lesz összességében az, ami a vállalkozásod kiáramlását összefogja, ami által értelmet és találatot nyernek az üzentek. Ami viszont ennél is fontosabb az állandóság, és ezeknek a következetes működtetése. Akár a fő üzenetünk, akár a csatornák belső arányának a súlya, akár a megközelítés, amely segítségével elérjünk a potenciális ügyfeleink egységes legyen, és jól lekövethető. Ezen a ponton behúznám ide a fenti pontot, tehát a divat marketing és a „majmolás” a kommunikáció vonalában egyből ki fog ütközni és nagyban nézve a képet egyből diszharmóniát okoz. Tehát azt kell, hogy mondjam, hogy ezen a területen (is) az állandóság és a rendszeresség lesz a nyerő.

Nem fogod megúszni egy kép posztolásával

A marketing világában számos egyszerű és bonyolult, lassú és gyors, olcsó és drága megoldás létezik – és sorolhatnám. Sok esetben azt tapasztalom, hogy a megvalósítás terén olyan megoldások születnek, amelyek azt sugallják, hogy „követni kell egyfajta aktuális trendet”, azt, mintha elvárás lenne minden vállalkozó számára, hogy jelen legyen online – tulajdonképpen mindennemű tudatosság nélkül.

Ennek eredményeképpen 1-2 marketing eszköz használatát követően előjön a teljesítve effektus, mintha ez megoldaná az aktuális kérdéseket. Sajnos igaz, de a könnyű / könnyebb út nem létezik (itt sem). A gyors megoldással időt nyersz, az olcsóval pénzt spórolsz, az egyszerűvel időt, pénzt és talán a kezdet kezdetén kevesebb fejfájást nyersz, mert gyorsabb kivitelezést eredményez.

Azonban be kell látni, hogy igazi eredményt ezek valószínű nem hoznak, nem illenek bele stratégiába, sőt, lehet más lesz a végeredmény is mint, amire eredetileg számítottál. Így hát azt kell mondjam összességében hogy a megúszós megoldások és mint fent említettem 2 nap alatt megváltozik minden trükkök itt sem működnek. Ezért azt javaslom, legyél tudatos, a befektetett munka mindig megtérül!

Záró gondolatok

Igyekeztem a hatékonyságot más szemszögből bemutatni, gondolom nem meglepő, megint az alapoknál kezdtünk. Aki rendszeresen követi a témákat már tapasztalhatta, hogy az alappillérek működése fogja meghatározni a sikeres működést, mindegy hogy a vállalkozásod melyik területére gondolsz.

A marketing témája rendkívül összetett, sok részletet tartalmaz, és nagyon jó piac ismeretet is igényel a megfelelő alkalmazása. Én két részre osztanám, az előkészítési szakasz, majd pedig a meglévő információk feldolgozása működés közben. Ez teljesen már marketing megoldások igényel tőlünk. Itt is, mint minden más területen, a stratégia fogja meghatározni az aktuális feladatokat és azoknak a valószerűségét.

Remélem hasznosnak találtátok a fenti gondolatokat, és hozzásegítenek titeket a sikeres működéshez!

Ha hasznosnak találtad a cikket, hagyj itt egy Like-ot és ne felejtsd el az ismerőseiddel is megosztani. :)

A Marketing Bumm Üzleti Blogját olvasod éppen. A blogot azért hoztam létre, hogy olyan hasznos üzleti tartalmakat osszak meg veletek, amelyek vállalkozók és leendő vállalkozók számára is egyaránt érdekesek lehetnek. A cél az, hogy olyan témákról írjak, olyan kérdéseket válaszoljak meg, amelyek napjainkban aktuálisak a leendő-, egyéni-, mikró- és kisvállalkozások számára.

Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál, akkor ne tartsd magadban!

Ha hírlevélben szeretnél értesülni a legfrissebb blogcikkekről, VAGY érdekel az ingyenes konzultáció lehetősége, akkor javaslom ne habozz!

Hoppá!

INGYENES anyagok, amelyek  segítségével garantált lesz a vállalkozásod fejlődése!