“Tehát már láthatjuk, hogy egy profitábilis vállalkozás működéséhez kevés csak az új vásárlókra támaszkodni, igenis fontos - több szempontból - hangsúlyt fektetni az újraértékesítésre. Ez a két láb le tudja fedni a legtöbb bevételszerző folyamatot, ezért ha bármiféle fejlesztéshez szeretnél nyúlni, az az új vásárlók, illetve az újbóli vásárlók ösztönzése legyen.”
Bevezető:
A remarketing nagyon jó lehetőséget biztosít arra, hogy ösztönözd az újravásárlást, továbbá, hogy az érdeklődőidet újból megcélozd. Önmagában a működése még nem eredményez (mint más sem) borítékolható sikert, azonban a lehetőség megteremtése jóval több esélyt tartogat magába, mintha abszolút nem is foglalkoznál ezzel a lehetőséggel.
A működtetéséhez elengedhetetlen a megfelelő stratégia, megfelelő szoftverek, és megfelelő rendszerek használata. De nem is rohanjunk ennyire előre, nézzük is meg, hogy mi az a remarketing pontosan és hogyan hasznosíthatod a vállalkozásod marketing folyamataiban?!
Röviden, újbóli értékesítés során annak a vásárlónak, kliensnek, ügyfélnek adsz el, aki már korábban vásárolt tőled. Több szempontból hasznos erre tudatos folyamatot építeni, ugyanis ahogy egy korábbi cikkből megtudhattuk, az újravásárlók 15-25%-al kevesebb marketing költséget jelentenek, mint a teljesen új vásárlók behozatala.
Tehát nem történik más, mint hogy annak a személynek adsz el, aki már vásárolt. Ez idáig így egyszerűnek is tűnhet, azonban ennek a kialakítása komoly folyamatbeli, és rendszertechnikai felkészültséget igényel.
Jelen esetben maradjunk az online világba, ezen megközelítés szerint az első feladatunk, hogy rögzítve minden egyes vásárló által megvásárolt termék, vagy szolgáltatás. Mondhatnám azt is, hogy mindez az alapja lesz ennek a folyamatnak, ugyanis, ha ez nincs meg, akkor vakon repülünk.
Emellett nagyon fontos, hogy tisztába legyünk azzal, hogy melyik termékre/termékcsoportra, szolgáltatásra/szolgáltatás csoportra melyik épül. Magyarán, ha valaki megvásárolt egy terméket, akkor tudjuk, hogy klasszikusan mi ajánlható utána X, belátható időn belül.
Ha ezzel megvagyunk, akkor gyakorlatilag folyamat szinten felépítettünk mindent, ezt fogja követni a rendszertechnikai megvalósítás. Erre egy későbbi fejezetbe visszatérünk.
Ahogy a cikk elején említettem, elsősorban azért érdemes remarketing irányba menni, hogy több lábon állj, ezáltal ki tudj használj minél több lehetőséget az értékesítésre. Sok esetben a vállalkozások csupán az új vásárlók megszerzésére összpontosítanak, azonban Philip Kotler szavai is az ellenkezőjét bizonyítják: “Az ügyfél elérésének kulcsa nem az új vásárlók megszerzése, hanem azoknak az újravásárlóknak a megtartása, aki már elköteleződtek a márka iránt” (és a számok is, amelyet fentebb írtam, és a vállalkozásoknál tapasztaltam, akikkel dolgozok).
Tehát már láthatjuk, hogy egy profitábilis vállalkozás működéséhez kevés csak az új vásárlókra támaszkodni, igenis fontos - több szempontból - hangsúlyt fektetni az újraértékesítésre. Ez a két láb le tudja fedni a legtöbb bevételszerző folyamatot, ezért ha bármiféle fejlesztéshez szeretnél nyúlni, az az új vásárlók, illetve az újbóli vásárlók ösztönzése legyen.
Azt, hogy melyikre mekkora hangsúlyt fektetsz érdemes az üzleti, és a marketing stratégiában meghatározni, mert ez fogja körvonalazni későbbiekben a lehetőségeidet, és az eszközeidet. Nem utolsó sorban ez fogja meghatározni a marketing budget kérdését is, hiszen attól, hogy “olcsóbban” jön remarketinggel egy vásárló, attól még kell költeni rá, mire az újravásárlásig eljut. Tehát nagyon fontos, hogy ezekre külön budget-et használj, mert összegszerűen, és rendszerszinten is más eszközökre lesz szükséged.
Említsük meg a remarketing hirdetéseket, talán ez a leggyakoribb remarketing eszköz, amihez nyúlnak a vállalkozások.
A hirdetések beállítása során van mód arra, hogy olyan célcsoportra célozz, aki járt már az oldaladon, követi a FB oldaladat, vásárolt már terméket, stb stb (számtalan beállítási mód van). Fontos, hogy ez kizárólag akkor működik (=mér), amennyiben a technikai alapfeltételek adott, a követőkód (=pixel) be van építve a weboldaladba. Ezek a beállítások mondhatni haladóbb lépések, épp ezért érdemes specialistára bízni mindezt, hogy a remarketing szegmensek megfelelően legyenek kialakítva, és utána kampány szinten fel lehessen őket használni további speciális hirdetések indítására ezen felül pedig érdemes előre gondolkozni, ugyanis a hirdetési, kampány stratégia felállításánál már kalkulálni kell ezzel a feladattal, lépéssel is.
A technikai beállításokon túl tehát azt érdemes látnunk, hogy ebben az esetben aki látja a hirdetésünket, ő már valamilyen módon, formában látott, ismer minket (vagy járt az oldalon, vagy FB oldal követő, vagy vásárló, és sorolhatnám).
Ergó, nem új célközönség.
Ergó, elindult már a vásárlói életúton, így már a többszöri találkozás révén rövidül(het) a vásárlói életút.
Ezen módszerről összefoglalva azt érdemes tudnod, hogy sok esetben a remarketing hirdetések tovább”lökik” az érdeklődőt a vásárlási döntés a meghozatalában. Minél többször találkozik valaki veled, a termékeddel és a szolgáltatásoddal, annál nagyobb bizalmat ápol, annál inkább megnő benne a vásárlási igény. (természetesen ez nem törvényszerű, de az is természetes, hogy jobb, mint a nulla.. 😁) Egy forró érdeklődőt sokkal könnyebb meggyőzni a vásárlásról, mint egy teljesen új, hideg ügyfelet. Ezzel pedig rengeteg pénzt és időt spórolhatsz meg, továbbá tudatosan irányítod a vásárlóidat, ügyfeleidet az vásárlói életúton.
Ahogy az előbb a hirdetés eszközét említettük, úgy az email marketinget is be kell hoznunk a listára. Teljesen más megközelítés a kettő, teljesen más specialistára van szükséged, azonban mindkét esetben elmondható, hogy nem elhanyagolható a jelenléte, ugyanis több tanulmány igazolja - Harvard Business Review, Experian, Adobe Digital Insights, eMarketer - hogy az újbóli megkeresések akár 50%-os konverzió javulást is eredményezhetnek, vagy hogy a bevétel növekedésre az újravásárlásnak négyszer akkora hatása van.
Tény, ami tény, érdemes erre energiát, figyelmet, pénzt fordítani!
De, evezzünk át az e-mail marketing irányába remarketing szempontból. Ahogy fentebb említettem a vásárlási adatok rögzülése lesz az elsődleges, azonban e-mail marketing szempontból még ennél is előrébb kell mennünk, ugyanis első körben magának a kontaktnak kell bekerülnie, majd ezt követően kell a vásárlási információt “bejuttatni”. Ezt most az egyszerűség kedvéért zárjuk annyival, hogy ez bizonyos marketing szoftverekben egyszerűen kivitelezhető (Ügyfélszerzés.hu, Sales Auto Pilot), azonban egyes rendszereknél már ezen a ponton is “agyalni” kell a kivitelezés tekintetében.
Klasszikus esetben ez a szoftver ugyanaz, mint ami a hírlevelezést is kezelni, amennyiben az elején megfelelően voltak felépítve az e-mail marketing törekvések, akkor egyszerűbb az indulás, azonban ha későbbi bővítésre, migrálásra van szükség, természetesen az sem jelenthet akadályt. Összességében az mondható el, hogy érdemes egy jól felépített email marketing rendszert működtetni, és alkalomadtán abba beépíteni ezt az ágat.
Tehát ott tartottunk, hogy megvan a rendszer, bekerülnek a kontaktok, bekerülnek a vásárlási információk, most jutunk el oda, hogy a termékeidet vagy szolgáltatásaidat strukturálisan felépíted. Itt többféle megközelítés létezik, ez elsődlegesen az üzleti stratégiától függ. Amennyiben a folyamat ezen része kész, abban az esetben továbbmehetünk, és kezdjük el legyártani a leveleket, levélsorozatokat!
Itt kell azokat a szempontokat taglalni, amelyben az egyik ajánlatból a másikba átvezeted a vásárlót, ügyfelet. Ezért érdemes jól felépíteni azt ezt megelőző folyamatot, mert így tud passzolni a levélsorozatok logikája a két termék összekötésével.
A remarketing folyamatokat - e-mail marketing szempontból is - a végtelenségig lehet szegmentálni, pontosítani, különböző verziókat kidolgozni rá. Pontosan ezért érdemes először 1-2 levélsorozattal elindulni, majd ezt követően bővíteni a palettát. E-mail marketing tekintetében a levelek UTM paraméterezése jó lehetőséget ad számunkra a konverzió lekövetésére, így a levélsorozatok hatékonyságának visszaellenőrzésére. Ezen kívül azt is érdemes tudni, hogy ezeket az automatizált leveleket, kis túlzással, csak egyszer szükséges beállítani, utána futnak maguktól - természetesen szükséges közben optimalizálni, és nyilván a levélsorozatok frissítése is szükséges időnként.
Érdemes ezen folyamatok felépítésekor specialistára gondolnod, ugyanis a megfelelő stratégia, és a jól működő rendszer felépítése elengedhetetlen. Ennek az értékesítési folyamatnak a felépítésekor kulcsmomentumnak nevezném, hogy a termékek, szolgáltatások megrendelése megfelelően rögzüljön a programba, ugyanis ez lesz az első és legfontosabb feltétel, amely az inputot adja a levélsorozat elindulásához.
Sok helyről hallani, hogy a remarketinget csak azoknak ajánlják, ahol már vannak üzleti eredmények, ahol stabil értékesítés zajlik. Tény, hogy meglévő vásárlások ismerete által könnyebben ki lehet dolgozni, hogy milyen remarketing értékesítési folyamatot szánsz az újravásárlás ösztönzésére. Azonban nem gondolom mindezt kizáró tényezőnek. Szerintem a vállalkozás bármely szintjén érdemes az értékesítési folyamatokat megfelelően végig gondolni, minden üzleti lehetőséget lefedni egy ajánlattal.
Éppen emiatt a megközelítés miatt biztatnék mindenkit arra, hogy legalább 1 ilyen értékesítési folyamatot dolgozzon ki a vállalkozásába, hiszen az 1 is több, mint a 0.
Bízom benne, hogy ezzel az összefoglalóval sikerült bemutatni, és közelebb hozni a remarketinget, újraértékesítést számodra. Remélem, hogy azt az üzenetet is sikerült átadni, miszerint ez egy olyan lehetőség, amely segítségével sokkal tudatosabban tudsz nyitni a termékeid, vagy szolgáltatásaid értékesítése felé.
Összefoglalva tehát a fentiekben a remarketing folyamat alapjait mutattam be, és két olyan eszközt, amellyel mindez technikai, és rendszerszinten kivitelezhető. Mindkét megoldás más esetben, más szituációban alkalmazható, éppen ezért jó lehetőséget kínál, hogy az egész értékesítési folyamatunk során ki tudjuk használni.
Jól láthatjuk, hogy a hirdetések hibrid megoldást képviselnek, ugyanis azokban az esetekben is módunkban áll remarketingezni, amikor még nem az újraértékesítésről, hanem az újbóli kapcsolatfelvételről van szó az érdeklődőkkel. E-mail marketing esetében pedig remarketing során teljesen perszonalizált lehetőségek állnak előttünk, hiszen a levélsorozatok és ajánlat variációk tárháza végtelen.
Mindegy milyen irányba indulsz, de minden esetben érdemes üzleti, és marketing stratégiával kezdeni, mert egyéb esetben nem fogod tudni jól beilleszteni egyik eszközt sem az értékesítési folyamatodba. Fontos, hogy az új vásárlók és újbóli vásárlók arányát, és mindezek marketing budget-jét is megfelelően határozd meg, hogy mérőszámokat tudj társítani mellé.
Amennyiben ilyen irányú terveid vannak, akkor a Marketingbumm segítségével meg is valósíthatod mindezt. Kezdő lépésként egy ingyenes audittal kezdenénk, amely az értékesítési folyamataid megismerését foglalja magába. Várlak szeretettel!
Bízom benne, hogy tetszett a cikk.
Hasonló tartalmakért látogass el az oldalamra, iratkozz fel, vagy kövess a social media platformok egyikén. 👇
Ígérjük, semmi spam... 🤗 🙌
Facebook
LinkedIn
Instagram