fbpx

Az üzleti ötleten túl…

Bizonyára senkinek sem kérdés, hogy tud-e vállalkozást indítani üzleti ötlet nélkül. Szinte minden eseteben elmondható, hogy a nagy ötletet követően merül fel az a tény, hogy jó lenne vállalkozónak lenni. Azonban érdemes tudni, ha vállalkozó leszel, akkor az ötleten kitalálásán túl számos nagy feladat vár még rád. Cikkünkben kitérünk arra, hogy a tervezés miért lesz fontos, és milyen feladatok várnak egy vállalkozóra az indulás előtt.

Az üzleti tervezés fontossága

Egy korábbi cikkünkben már részletesen tárgyaltuk, hogy hogyan lehet túlélni a vállalkozás tervezési időszakát, azaz az előkészítési fázist. Ezt több szemszögből is megvizsgáltuk, ugyanis egy vállalkozás hosszútávú sikeres működtetésének a receptje – sokszor üzleti ötlettől függetlenül is – az, hogy stabil alapokra legyen felépítve.

Az üzleti tervezés, akár pénzügyi, marketing, stratégiai tervezésről legyen szó, minden szempontból elengedhetetlen. A vállalkozásunk működésének „szabályait” határozza meg, és a jövőbe mutató irányokat, utakat jelöli ki számunkra. Így, ha más irányban fordulna a vállalkozásod, vagy hullámvölgybe kerülne, akkor vissza tudsz nyúlni a tervekhez, amelyek segítenek a régi utat megtalálni, vagy az újabbakat kijelölni. Így hát azt mondhatjuk, hogy az üzleti terv szerves része a stratégia, enélkül sajnos a legtöbb vállalkozás bukásra van ítélve, vagy legalábbis a saját helyzetét nehezíti, és a fejlődési lehetőségeit korlátozza.

Az üzleti tervezés és annak követése stabilabb, jobb eredményeket, biztosabban kalkulálható bevételt, tervezhető kapacitást, ügyfeleket eredményez. Ezért az alábbiakat mindenképp fontos lesz megtervezned:

  • mivel, milyen iparággal foglalkozol, mik az iparág sajátosságai,
  • milyen szolgáltatásokat nyújtasz pontosan,
  • ki lesz a célpiacod,
  • hogyan lesz bevételed az adott szolgáltatásokból,
  • milyen marketingstratégiád van,
  • milyen közösségi média és online felületeken leszel jelen,
  • milyen kiadás mellett mekkora bevételt kell majd elérned havonta,
  • miket és milyen arányban fogsz tudni kiszervezni,
  • fejlődési, fejlesztési lehetőségeid körvonalazása
  • ezen kívül természetesen számos más részlet, amelyet kifejezetten az üzleti profilodhoz szükséges igazítani.

Hivatalos elintéznivalók az üzleti ötleten túl

A tervezési fázist nagyvonalakban körül jártuk, ezt követően az adminisztrációs részt sem hagyhatjuk szó nélkül. Itt első sorban azt kell kitalálnod, hogy milyen vállalkozási forma szerint fogsz, vagy érdemes elindítanod a vállalkozásod. Ehhez érdemes felkeresel egy könyvelőt, adószakértőt, ügyvédet, tehát egy olyan szakértői csapatot, akik a vállalkozási formát illetően megfelelő tanácsokkal látnak el, továbbá a kötelező részét is el tudják végezni a dolgoknak – pl cégbejegyzés, stb.

A legtöbb esetben érdemes KATA alanyi mentes adózással indítani, főleg, ha egyéni vállalkozóként kezdesz. Ez azt jelenti, hogy ha legalább 36 órát elérő bejelentett munkahelyed, akkor a havi KATA adód 25 000 forintot tesz majd ki. Ha azt tervezed, hogy a vállalkozásod egyben a főállásod is lesz, akkor az adó mértéke 50 000 forint lesz. Egy harmadik esetben pedig, 75 000 forint értékben is megfizetheted az adót, ha a későbbiekben a biztonságra törekszel. Emellett megjelenik a helyi iparűzési adó (Budapest esetén a tételes HIPA 50 000 forint egy évre), és a kamarai tagság, ami 5000 forint. Természetesen ezeknek érdemes részleteiben utána járnod, mert egyéb kiegészítő információk is köthetők ehhez a vállalkozói formához!

Az egyéni vállalkozás tényleges elindítását kérheted a könyvelődtől, aki rutinosan mindent elintéz az ügyfélkapudon keresztül. A legtöbb esetben érdemes az ügyfélkapudhoz nem megadni a jelszót, hanem inkább belépni és úgy átadni a terepet a könyvelőnek. A vállalkozás létrejöttét szükséges bejelenteni az önkormányzat és az adóhatóság felé is. Ha nem szeretnéd a saját lakásod, lakhelyed székhelyként használni, úgy kereshetsz székhelyszolgáltató céget is. Egy bizonyos összeg fejében ugyanis bejelentheted hozzájuk a vállalkozásodat. Természetesen ezt is érdemes körül járni mindegy egyes vállalkozási forma esetében, mert például kft esetében a cégbejegyzés már egy teljesen más történet.

Még mielőtt belevágnál a sűrűjébe, még van pár teendő

Amint készen vagy a “papírmunkával”, jöhetnek a további lépések. Mihez kezdj most? Ha előrelátó voltál, már a vállalkozás elindítása előtt elkezdted az ügyfélszerzést és az egyéb előkészítő munkálatokat. Számos olyan feladat és tevékenység van, amelynek nem előfeltétele, hogy számlaképes legyél. Ezt kihasználva már elég sok alap lépést el tudsz végezni, sőt mi több, jobban is jársz vele. Mire is gondolok? A honlapodat már elkészíttetheted, létrehozd a közösségi média felületeidet, elkezdheted a marketing stratégiád összeállítását, vagy rá is bízhatod szakértőre, még idő előtt. Tartalomgyártásba, blogolásba is belekezdhetsz, ugyanis sosincs túl hamar ahhoz, hogy elkezd gyűjteni a követőidet, vagy, hogy megismertesd a terméked vagy a szolgáltatásod az emberekkel. Ahhoz, hogy mindez sem a kezdeti időszakban, sem később ne menjen mellé, és ne a levegőbe végezd ezeket a „belső munkákat”, érdemes ehhez felkeresni egy marketing szakembert, aki ismeri a célközönségedet, tudja, hogy mikor és mit érdemes posztolni az online felületeiden. A marketingnek sok ágazata lehet, de ha hirdetni is szeretnél, akkor szükséged lesz valakire, aki a a hirdetési stratégiádat is összehangolja az üzleti modelleddel. Innentől pedig már csak annyi a dolgod, hogy arra összpontosíts a vállalkozásoddal, amihez a legjobban értesz!

Záró gondolatok

Ez blog cikk azért született meg, hogy röviden bemutassa, hogy az üzleti ötleten túl mennyi más szempontnak is teljesülnie kell ahhoz, hogy elindíts, sőt, sikeresen működtess egy vállalkozást. Teljes körűen nem lehetséges bemutatni ezt, ugyanis minden vállalkozási forma, minden iparág más és más nézőpontokat, szabályozásokat képvisel. Ettől függetlenül azonban remélem sikerült bemutatni, hogy az üzleti ötleten túl mennyi fontos feladatod lesz egy vállalkozás elindításakor – gondolok itt leginkább a stratégia tervezésre.

Jó olvasást!

Ha hasznosnak találtad a cikket, hagyj itt egy Like-ot és ne felejtsd el az ismerőseiddel is megosztani. :)

A Marketing Bumm Üzleti Blogját olvasod éppen. A blogot azért hoztam létre, hogy olyan hasznos üzleti tartalmakat osszak meg veletek, amelyek vállalkozók és leendő vállalkozók számára is egyaránt érdekesek lehetnek. A cél az, hogy olyan témákról írjak, olyan kérdéseket válaszoljak meg, amelyek napjainkban aktuálisak a leendő-, egyéni-, mikró- és kisvállalkozások számára.

Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál, akkor ne tartsd magadban!

Ha hírlevélben szeretnél értesülni a legfrissebb blogcikkekről, VAGY érdekel az ingyenes konzultáció lehetősége, akkor javaslom ne habozz!

Hoppá!

INGYENES anyagok, amelyek  segítségével garantált lesz a vállalkozásod fejlődése!