fbpx

Árkalkuláció

A mostani cikk kevésbé lesz terjedelmes, mint szokott lenni, leginkább azért, mert nagyon összetett témáról van szó. Teljesen egyedileg alakítható ki, nagyon sok összetevője van. Ezzel szemben azonban nagyon érdekes témakör, így nem hagynám ki.

A fenti kérdéskört elég sok oldalról meg lehet közelíteni, semmiképp sem az a cél, hogy egy disszertáció szülessen, igyekszem inkább tapasztalatokat és az általános egyezőségeket megosztani veletek.

Vágjunk is bele!

Ha a legelején kezdjük, akkor az árak meghatározásával már tulajdonképpen a tervezési szakaszban találkozol. Az üzleti tervünk pénzügyi terv része fogja definiálni azt, hogy milyen árakkal szükséges dolgoznunk ahhoz, hogy profitot tudjunk termelni.

A kezdő lépés szimpla matek, legyen több a bevételünk, mint a kiadásunk. 😀 Azonban ahhoz, hogy ez meg is valósuljon, pontosan tudnunk kell a kiadásainkat, illetve azt, hogy a termék, szolgáltatás előállításának közvetlenül milyen költségei vannak. Erre jönnek még rá azok a költségek, amelyek közvetetten érintik a termék előállítást, leszolgáltatást. Természetesen ez elég jó kiinduló pont lehet, ugyanis ennyinek legalább lennie kell bevétel formájában, hogy ne legyen mínuszos a történet. Ezt a határvonalat érdemes akciózáskor is követni, ugyanis a túlzott mértékű akciózással pont ez alá mész be, és ezzel a saját profitodat faragod.

Az árak minimum meghatározásában a fenti kalkuláció fog segíteni. A bevételek nagyságát, növelését pedig az árak mértéke határozza meg (emellett persze a darabszám is). Természetesen ezen a ponton teljesen egyedi vizsgálatot igényel, hogy ezekkel az árakkal „meddig lehet elmenni”, nagyban függ az üzleti profiltól, a konkurenciától, a szektortól stb. Végeredményben az árazást árazási stratégia alapján érdemes kialakítani, amely hosszú távon fogja garantálni, hogy mindig jó áron dolgozunk.

Ezen a ponton szintén előtérbe kerül az egyedi megközelítés, ugyanis sok esetben nem csupán a kalkulációnak van jelentősége az árak kialakításakor. Bizonyos megközelítések szerint az árak határozzák meg a pozíciódat, sőt, sok esetben tulajdonképpen pontosan ezzel pozícionálod magad a piacon. Nézzünk például egy olyan helyzetet, hogy prémium termékeid, vagy szolgáltatásaid vannak, ezeknek az értékesítse pedig azt eredményezi, hogy a célcsoportod, vevőköröd is megváltozik. Pontosan ezen összetevőkből adódóan nehéz általános megközelítéseket alkalmazni, ugyanis minden árazási kérdés tulajdonképpen egyedi, stratégiai kérdés.

Az árak kialakításának tekintetében érdemes változatos palettában gondolkozni – olcsóbb, közepes, drágább árakat kialakítani. Természetesen nem egy és ugyanazon termékek / szolgáltatások esetében 😀 , hanem változatos szolgáltatás portfóliót kialakítva. Ezzel a szegmentálással a célcsoport is szegmentálttá válik, így a vállalkozás likviditása is hosszútávon könnyebben biztosítható lesz. Az üzleti modell és az árazási stratégia összehangolása nagyban elősegíti azt is, hogy a kínálatod megfelelően lekövesse a vásárlói életutat. Természetesen „egytermékesként” is lehet működni, azonban, ha nem ragaszkodunk a hagyományos üzleti modellhez, és csomagban, ajánlatokban, termék+szolgáltatás kombinációkban gondolkodunk, akkor lényegesen javul az üzleti potenciálunk!

Záró gondolatok

Nagyon komplex témáról van szó, amellyel kapcsolatosan nem lehet egy blog cikkben teljes körű és személyre szabott információkat adni – éppen ezért nem is ez volt a célom.

Általánosságban szerettem volna pár gondolatot megemlíteni, amely gondolatébresztő lehet. Az árazás megfelelő kivitelezéséhez érdemes jobban beleásni magad a témába, és minimum egy üzleti tervvel megtámogatni az áraidat. De természetesen a legjobb opció, ha ezen felül az üzleti modelleddel hangolod össze az árazási stratégiád.

Nehéz kalkulálni, és sokaknak fejtörést okoz – érthető módon. Azonban ez is egy olyan terület, amelyben meg kell hozni a megfelelő döntéseket, ugyanis a vállalkozásod finanszírozása és hosszútávú működése a tét.

Létezik egy olyan megközelítés is, amely azt veszi alapul, hogy aszerint alakítsd az áraid, hogy mekkora értéket termelsz a vásárlódnak, vagy megbízódnak. Ennél az esetnél elvonatkoztatunk attól, hogy milyen “előállítási” költségeid vannak. Természetesen a matek szempontjából nem elhanyagolható, azonban nem ez lesz az elsődleges. Ez a módszer természetesen nem minden iparág esetében alkalmazható, azonban sok esetben érdemes megfontolni, főleg, ha a befektetés jellegű, vagy fejlesztés jellegű témákról van szó.

Összességében tehát a kialakított árak lesznek a transzparensed, sőt hosszútávon a márka és a minőség, amelyet reprezentálni fognak!

Remélem tudtam segíteni ezekkel a gondolatokkal!

Ha hasznosnak találtad a cikket, hagyj itt egy Like-ot és ne felejtsd el az ismerőseiddel is megosztani. :)

A Marketing Bumm Üzleti Blogját olvasod éppen. A blogot azért hoztam létre, hogy olyan hasznos üzleti tartalmakat osszak meg veletek, amelyek vállalkozók és leendő vállalkozók számára is egyaránt érdekesek lehetnek. A cél az, hogy olyan témákról írjak, olyan kérdéseket válaszoljak meg, amelyek napjainkban aktuálisak a leendő-, egyéni-, mikró- és kisvállalkozások számára.

Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál, akkor ne tartsd magadban!

Ha hírlevélben szeretnél értesülni a legfrissebb blogcikkekről, VAGY érdekel az ingyenes konzultáció lehetősége, akkor javaslom ne habozz!

Hoppá!

INGYENES anyagok, amelyek  segítségével garantált lesz a vállalkozásod fejlődése!