fbpx

Adatvédelmi megfelelésről és Általános Szerződési Feltételekről bővebben

Egy korábbi alkalommal írtam már arról, hogy mitől jó egy weboldal? – nem kifejezetten technikai megközelítésben vizsgáltam a témát, hanem inkább tartalmi oldalról közelítettem meg a kérdést. Úgy gondolom, hogy amennyiben a weboldalak kérdését teljes körűen szeretnénk vizsgálni, mindenképp szót kell ejtenünk a weboldalak jogi megfeleléseiről is.

Mint minden más területen, itt is rengeteg hiedelem és téves információ van terítéken, ezért azt tervezem, hogy ebben a blog cikkben részletesebben átnézzük, hogy mire és miért is kell hangsúlyt fektetni a weboldalak jogi megfelelésének tekintetében.

Lássuk a részleteket!

Amennyiben online megjelenést, vagy online értékesítést folytatunk, nem mehetünk el amellett a tény mellett, hogy a weboldalunknak milyen kötelező elemeket kell tartalmaznia. Nagyon fontos, hogy ezzel nem csupán a webáruházaknak kell foglalkoznia, hanem azoknak a weboldal tulajdonosoknak is, akik nem végeznek kifejezett értékesítést az oldalukon. Az egyes területek esetében külön-külön szervek végzik az ellenőrzést, tehát komoly következményei lehetnek egy-egy dokumentum hiányának, vagy helytelen használatának. Ennek értelmében nem fog bennünket mentesíteni az a tény, hogy a „webes nem szólt”, „nem volt jó a sablon”,  „webes nem írta meg” és ehhez hasonlók.

Adatvédelmi megfelelés (GDPR)

2018-ban lépett be az életünkbe a EU-s Adatvédelmi Rendelet, amely azt eredményezte, hogy akarva, akaratlanul szükséges megfelelően, illetve szabályosan kezelni az ügyfelek adatait. Ebben az esetben nem mindegy, hogy hogyan, milyen adatokat kezel a vállalkozás, az sem elhanyagolható, hogy hol kezeli mindezt, továbbá, hogy szenzitív adatokról van-e szó. Ebből kifolyólag a kéretlen leveleknek, a kéretlen / nem valós feliratkozásoknak is megnőtt a jelentősége. A GDPR rendelkezései szerint a felügyeleti hatóság vizsgálatot folytathat és figyelmeztetheti az adatkezelőt vagy az adatfeldolgozót, ha annak adatkezelési tevékenysége sérti a rendelet előírásait, súlyosabb esetben pedig bírságot is kiszabhat.

A vállalkozások életében számos olyan folyamat van, amely először „ártatlannak” tűnhet, azonban később kiderül, hogy mégis érintett adatvédelmi szempontból. Ebből kifolyólag érdemes szakértő segítségét igénybe venni ezeknek a feltérképezésére és a vállalkozás folyamatait átvilágítani adatvédelmi szempontból. Ezt követheti a GDPR rendelettel összhangban lévő, egyedileg a vállalkozás folyamataira szabott dokumentáció, vagy az online térben lévő kereskedelem miatti Adatvédelmi Tájékoztató.

Online kereskedelem (ÁSZF)

Az adatgyűjtésen és -tároláson túl a másik kritikus kérdés, hogy online kereskedelem esetén hogyan szerződik veled az ügyfél? Ennek a kérdésnek a megválaszolására szolgál az Általános Szerződési Feltételek, amely ilyen esetekben szintén kötelező eleme a weboldaladnak. Azon túl, hogy ez a dokumentum a fogyasztók védelmét szolgálja, fontos szerepe van a vállalkozások védelmében is! Az ÁSZF egyes elemeit jogszabály határozza meg, amely a megfelelő biztosítékot fogja jelenteni a vállalkozásod számára, hogy tartalmilag minden lényeges kitétel szerepelni fog a dokumentumban. Az ÁSZF-re szintén nem érdemes sablon elemként tekinteni, egyrészt a fentiek miatt, másrészt szakember bevonásával olyan egyedi dokumentum állítható elő, amely segítségével minden esetben megelőzhetők a későbbi problémák és a fogyasztóvédelmi bírságok. Fontos szempont, hogy az ÁSZF a hagyományos szerződési feltételek mellett kiegészül az online kereskedelemi tevékenység egyes irányadó jogszabályi rendelkezéseivel.

Ahogy az adatvédelmi dokumentáció kapcsán is említettem, itt is kiemelt szerepe lesz annak, hogy egyedi, az értékesítési folyamatodhoz kapcsolódó szerződés álljon a rendelkezésedre. Egy sablon alapján elkészített dokumentum, ahová pl csak beillesztetted a termékeidet, valószínű semmiféle jogi ügy kapcsán nem fogja megállni a helyét – így értelemszerűen védelmet sem nyújt. 2021. január 1-től módosultak a jótállásra vonatkozó szabályok, így a fogyasztóvédelmi hatóság – ezért is és egyébként is – fokozott ellenőrzéseket folytat ÁSZF témakörben. Ezen szabálytalanságok kiszűrésére próbavásárlásokat tart és bírságol. Ide sorolnám még azokat az eseteket is, amikor vásárlást követően szállítási tevékenységről van szó. Ugyanis ilyenkor az ÁSZF részét képezi minden olyan információ, amely a szállítással kapcsolatos.

Záró gondolatok

Mindenképp fontosnak tartottam, hogy erről a témáról is szülessen érdemben egy blog cikk. Igaz, mélységében nem vizsgáltam a témát, nem is hiszem, hogy teljes körűen ennek az üzleti szakmai blognak lenne a feladata. Azonban a tevékenységem során számos rossz eljárással és tapasztalattal találkoztam ezen a téren. Ezen túl pedig a feladataim közé tartozik az is, hogy egyes szolgáltatásaim elvégzése során – weboldal építés, email marketing rendszer felépítése – megfelelően tudjam tájékoztatni az ügyfeleimet ebben a témában is.

Attól, hogy mélységében számomra sem ismert a téma (elvégre nem vagyok jogász 😀 ), felelős vállalkozóként nem elhanyagolható. Nem ugorhatunk át egy vállrándítással a kérdésen, csak azért, mert a „szomszéd webshopnak” sincs adatvédelmi nyilatkozata….! Komoly következményeket von maga után, amennyiben másolt, vagy sablon alapján elkészített dokumentációt használ fel valaki a weboldalán.

Éppen ezért érdemes ebben a témában adatvédelmi jogász segítségét kérni, aki teljes körű felvilágosítást ad a kérdésben, ezen túl pedig elkészíti azt a fajta dokumentációt, amely maximálisan passzol a vállalkozásod profiljához és értékesítési folyamatához.

Magam részéről dr. Kis Virág Adatvédelmi tisztviselő (DPO) / jogászt ajánlanám!

Ha hasznosnak találtad a cikket, hagyj itt egy Like-ot és ne felejtsd el az ismerőseiddel is megosztani. :)

A Marketing Bumm Üzleti Blogját olvasod éppen. A blogot azért hoztam létre, hogy olyan hasznos üzleti tartalmakat osszak meg veletek, amelyek vállalkozók és leendő vállalkozók számára is egyaránt érdekesek lehetnek. A cél az, hogy olyan témákról írjak, olyan kérdéseket válaszoljak meg, amelyek napjainkban aktuálisak a leendő-, egyéni-, mikró- és kisvállalkozások számára.

Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál, akkor ne tartsd magadban!

Ha hírlevélben szeretnél értesülni a legfrissebb blogcikkekről, VAGY érdekel az ingyenes konzultáció lehetősége, akkor javaslom ne habozz!

Hoppá!

INGYENES anyagok, amelyek  segítségével garantált lesz a vállalkozásod fejlődése!